اقبال شانظری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دشت دهگلان به مساحت 780 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 37 متر مواجه شده که با اقدامات پیشگیرانه اکنون سطح آب در این عمق تثبیت شده است.
به گفته وی، کردستان دارای هشت دشت به مساحت یک هزار و 627 کیلومتر مربع است که بدلیل برداشت بی رویه آب، دشت های این استان دارای بیلان منفی و با کسری مخزن مواجه است و از مجموع دشت های استان دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی جزء دشت های ممنوعه هستند.
وی در خصوص کاهش عمق آب در دشت قروه نیز تاکید کرد: این دشت نیز به مساحت 169 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 18 متر مواجه است.
شانظری اضافه کرد: انتقال آب از سد آزاد سنندج به دشت قروه و دهگلان می تواند خطر کویری شدن دشت های ممنوعه را به حداقل برساند.
وی افزود: دشت چهاردولی قروه به مساحت 321 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 18.3 متر، دشت بیجار به مساحت 159 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 5.3 متر و دشت مریوان به مساحت 80 کیلومتر مربع با افت سطح آبخوان به میزان 3.15 متر مواجه است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در خصوص چاه های برداشت آب در استان نیز گفت: 2 هزار و 500 حلقه چاه مجاز و بیش از یک هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق غیرمجاز در استان شناسایی شده است.
وی یادآور شد: آب منطقه ای کردستان ضمن شناسایی چاه های غیرمجاز استان و دستور قضایی برای پرکردن آنها، با نصب کنتور هوشمند، برداشت آب را در چاه های مجاز ساماندهی می کند.
شانظری تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده بر روی چاه های آب در سال 95 را 219 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد، 173 دستگاه کنتور بر روی چاه های کشاورزی و 46 دستگاه نیز بر روی چاه های صنعتی نصب شده است.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آب های کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار:
3020/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.