رحمانی میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای رهاسازی این تعداد بچه ماهی در منابع آبی استان در مجموع چهار میلیارد و 500 میلیون ریال از اعتبارات تملک دارایی هایی شیلات کردستان هزینه شده است.
وی افزود: این بچه ماهی ها با وزن میانگین 10 گرم، از مراکز پرورش ماهی در استان های شمالی خریداری شده و شامل چهار خانواده کپور از جمله کپور معمولی، فیتوفاک، پنگ هد و آمور علف خوار هستند.
به گفته وی، بدلیل شرایط آب و هوایی کردستان امکان تولید بچه ماهی گرم آبی در استان وجود ندارد و این گونه بچه ماهی ها برای رشد و تکثیر به مدت چهار ماه نیاز به محیطی با دمای بیشتر از 25 درجه سانتیگراد دارند.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ماهی یکی از عمده ترین مصرف کنندگان پلانگتوها(گیاهی) هستند و می توانند در جذب مواد آلی آب نیز مفید و موثر باشند.
میرزایی اضافه کرد: زیست ماهی در منابع آبی علاوه بر اینکه باعث تصفیه آب می شود نشانه سالم بودن و پاک بودن آب است و مشکلاتی برای شرب ایجاد نمی کند.
وی در خصوص صید ماهی در منابع آبی استان گفت: 6 منبع آبی کردستان از جمله سدهای شهید کاظمی سقز، وحدت سنندج، زیویه و گاوشان کامیاران و گلبلاخ بیجار و دریاچه زریبار مریوان مهمترین منابع صید ماهی در استان هستند و سالیانه بیش از پنج هزار و 700 تُن ماهی از این منابع صید می شود.
میرزایی گفت: در بین منابع آبی این استان، بیشترین میزان ماهی صید شده مربوط به دریاچه پشت سد شهید کاظمی سقز است.
به گفته وی، عملیات صیادی در منابع آبی استان توسط 6 تعاونی صیادی با 478 عضو و با توجه به طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی شیلات صورت می گیرد.
وی یادآور شد: اعضای این تعاونی ها از اواخر شهریور هر سال تا 15 اسفند عملیات صیادی را در این منابع انجام می دهند و ماهی های صید شده را روانه بازارهای مصرف استان می کنند.
کردستان به لحاظ منابع آبی یکی از استان های مهم در شمال غرب کشور و از نظر تولید ماهی در این منابع آبی با تولید سالیانه پنج هزار و 300 تُن در بین استان های غیرساحلی کشور دارای رتبه سوم و در تولید ماهی پرورشی با تولید سالیانه سه هزار و 600 تُن در جایگاه نهم کشور قرار دارد.
میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور 10 کیلوگرم است که این مقدار در کردستان کمتر از 6 کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی پروری می توان امید داشت که میزان مصرف ماهی کردستانی ها نیز به میانگین کشوری نزدیک تر شود.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.