سید محسن حسینی روز سه شنبه به ایرنا اعلام کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی و با وجود بارش های تجمعی سال جاری که مشابه درازمدت است، ولی میزان رواناب رودخانه ها کاهش یافته وممکن است این روند کماکان ادامه داشته باشد، لذا صاحبان این آب بندان ها می بایست مدت زمان آبگیری را طولانی کنند تا به میزان آب مورد نیاز دست یابند.
به گزارش ایرنا آب بندان ها و سدهای کوچک مخزنی در کنار اراضی کشاورزی گلستان ایجاد می شود و دارای کاربرد دو منظوره است، از آب این بخش در فصل کشاورزی برای زراعت و در دیگر ایام سال به منظور پرورش ماهی بهره برداری می شود.
در گلستان تامین معاش بیشتر مردم از طریق کشاورزی و تا حدودی دامپروری و ماهیگیری صورت می گیرد، صنعت این استان بیشتر در حوزه صنایع متوسط و کوچک فعال است.
این درحالی است که خشکسالی سالهای اخیر و کم توجهی به مصرف بهینه آب بویژه در بخش خانگی و کشاورزی، کشت محصول در افزون بر 620 هزار هکتار اراضی زراعی و حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش کرده است.
معاون آب منطقه گلستان همچنین اظهار کرد: کشاورزان و پرورش دهندگان ماهی که دارای پروانه بهره برداری برای سال 96 هستند، نسبت به پاکسازی مخازن و آبگیری مجدد سدهای کوچک مخزنی و آب بندان های دو منظوره و پرورش ماهی برای سال جاری اقدام کنند.
به گفته وی؛ کشاورزان وپرورش دهندگان ماهی قبل از آن نسبت به پرداخت آب بها و تجدید پروانه سال آبی 97-96 خود با مراجعه به امورها و ادارات منابع آب شهرستان ها اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: پروانه های بهره برداری بر اساس قوانین و مقررات دارای اعتبار یک ساله است و در موعد مقرر می بایست ضمن انجام مفاصا حساب تمدید شود.
گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از 13 اقلیم آب و هوایی؛ در شمال کشور قرار دارد و طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستای آن زندگی می کنند، مردمی که بارش های سالانه پایه اساسی کشت و زرع آنان است.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.