به گزارش ایرنا بر اساس اعلام هواشناسی، استان مرکزی در سال جاری کم بارش ترین شرایط را در نیم قرن اخیر تجربه می کند و شهرستان خمین با اقلیم خشک و نیمه خشک در پاییز امسال، کم بارش ترین سال زراعی را در 50 سال گذشته به ثبت رساند.
52 درصد از جمعیت خمین و حدود 17درصد اشتغال این شهرستان با بخش کشاورزی ارتباطی تنگاتنگ دارد و تداوم و شدت خشکسالی پیامدهای سوء خود را در معیشت و زندگی مردم به ویژه روستائیان بروز داده و این قشر ضمن رویارویی با معضلات جدی در گذران زندگی، نگرانی عمیقی را از آینده شغلی خود دارند.
کارشناس اداره هواشناسی خمین گفت: کشاورزی مزیت شهرستان خمین است و این منطقه در تولید لوبیا، پیاز و سایر محصولات سرآمد است اما، امسال کاهش بارندگی پاییزی در خمین بی سابقه بود و از ابتدای سال زراعی جاری، تنها چهار و 6 دهم میلی متر بارندگی در خمین ثبت شده است.
حجت الله کمانی افزود: در حالی که در سه ماه اول سال آبی پارسال، 60 میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده ، رصد وضعیت فعلی در بارندگی های این شهرستان نگران کننده است.
وی ادامه داد: میانگین بارندگی سالانه خمین،300 میلیمتر است و امسال بر اساس این شاخص باید تاکنون، حداقل 90 میلیمتر بارندگی در این شهرستان به ثبت می رسید.
کمانی گفت: بر اساس نقشه های پیش یابی در دی ماه جاری خمین تحت تاثیر سامانه بارشی قرار می گیرد و در روزهای آینده وزش باد، بارش پراکنده برف در ارتفاعات و باران برای این شهرستان پیش بینی شده است اما بارش های محدود در روزهای آینده نمی تواند خشکسالی خمین را جبران کند و زخم خشکسالی التیام نمی یابد.
رئیس منابع آب خمین نیز گفت: ارزیابی الگوی بارندگی در خمین امید بخش نیست و بحران کمبود آب در این شهرستان سال به سال جدی تر از گذشته می شود.
حمید رنجبری افزود: مصرف بی‌رویه و کم توجهی به وضعیت منابع آبی سبب شده تا این شهرستان‌ با افت شدید منابع آبی مواجه شود و اکنون، حجم کسری مخزن سفره های زیر زمینی خمین، سالانه 6 و نیم میلیون متر مکعب است.
وی توضیح داد: حجم کسری مخزن تجمعی در منابع زیرزمینی دشت خمین 195 میلیون متر مکعب در 30 سال اخیر است که نشان از مشکل جدی در مدیریت آب سفره های زیرزمینی این شهرستان دارد.
رنجبری تصریح کرد: در صورت تداوم استفاده نامتوازن از منابع آبی، بی شک در آینده نزدیک مردم خمین در تامین آب به ویژه در بخش کشاورزی با چالش هایی روبرو می شوند.
وی توضیح داد: انسداد چاه های غیرمجاز کشاورزی دراین شهرستان به دلیل وضعیت نامناسب سفره های آب زیر زمینی و با هدف مدیریت و حفظ منابع آبی در دستور کار قرار دارد و این وجود می طلبد بهره برداران بخش کشاورزی که 90 درصد بهره برداری منابع زیر زمینی این شهرستان را دارند، در مدیریت بهینه مصرف آب مشارکت هدفمند داشته باشند.
وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت و سرعت بخشی در بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری سبب می شود تا روند بهره برداری از چاه های کشاورزی تداوم بیشتری یابد و مانع هدر رفت آب مصرفی شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: 23 درصد از منابع آبی بخش کشاورزی خمین در سال جاری خشک شده و زنگ خطر بحران کم آبی به صدا درآمده است.
احمد رضا جعفری بیان کرد: 107رشته قنات، 79 حلقه چاه عمیق، 147 حلقه چاه نیمه عمیق، 17 دهنه چشمه، 18 رودآب و 6 سد خاکی در این شهرستان نیز خشک شده است و از مجموع منابع آبی موجود دیگر خمین نیز 46 درصد دارای دبی آبدهی بین یک تا 10 لیتر در ثانیه، 25 درصد بین 10 تا 20 درصد و هفت درصد نیز بین 20 تا 30 لیتر در ثانیه دارند.
وی ادامه داد: این آمار در بررسی های کارشناسانه از بروز پدیده خشکسالی در سال جاری خبر می دهد و تحلیل ها حاکی از آن است که با خشک شدن این منابع آبی و کاهش دبی آب 35 تا 40 درصد، بهره برداران تحت تاثیر بحران خشکسالی قرار گرفتند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: راهکار عبور از بحران خشکسالی در این شهرستان، استفاده بهینه از منابع موجود با آبیاری تحت فشار به ویژه سیستم آبیاری تیپ یا موضعی است.
جعفری فزود: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حد کفایت از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی منابع آب خمین، اهمیت زیادی دارد.
وی اظهارکرد: با روش های نوین آبیاری بستر توزیع یکنواخت آب برای همه بذرها های کاشته شده با تراکم محاسبه شده فراهم می شود و کیفیت در کاشت، کاهش هزینه ها و محصول مطلوب به دست می آید.
جعفری راهکار دیگر مصرف بهینه آّب را تغییر الگوی کشت بیان کرد و افزود: دوران کشت محصولات کم آب بر به سررسیده و باید کشت بذرهای کم آب با ارزش افزوده بالا در بازار جایگزین شود.
وی گفت: استفاده از ارقام زودرس در محصولات زراعی راهبرد دیگر برای مبارزه با پدیده خشکسالی در این خطه است.
فرماندار خمین نیز در این زمینه گفت: بحران آب در این شهرستان با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی از سطح تصمیمات معمول عبور کرده و بخش کشاورزی خمین با چالش های اساسی دست و پنجه نرم می کند.
سید مهدی ساداتی افزود: با اتصال شبکه آب خمین به سامانه انتقال آب سد کوچری، در سایه پیگیری و جدیت دولت تدبیر و امید، نگرانی در تامین آب آشامیدنی خمین تا 20 سال آینده وجود ندارد اما باید مدیریت بحران آب در حوزه کشاورزی شهرستان با جدیت دنبال شود.
فرماندار خمین توضیح داد: طرح انتقال آب از سد کوچری سال گذشته تکمیل شد و شبکه آب آشامیدنی شهری و بخش از روستاهای خمین به خط انتقال آب کوچری متصل شد.
ساداتی بیان کرد: یکی از زیر ساخت های لازم برای توسعه صنعت در خمین نیز تامین آب است که در این راستا نیز برای صنعت سهم 40 لیتر بر ثانیه از خط انتقال سد کوچری، دیده شده است.
وی ادامه داد: حفظ منابع آب موجود در شهرستان خمین نیازمند نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی و استفاده بهینه از ذخایر آب موجود است.
فرماندار خمین با تاکید بر لزوم توجه به بخش کشاورزی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم برای ایجاد اشتغال در شهرستان گفت: این شهرستان به طور بنیادی متکی بر اقتصاد کشاورزی است و در سال‌های اخیر به سبب خشکسالی شمار زیادی از چاه‌ها و قنوات شهرستان خشک شده و بقیه چاه‌ها هم با معضل کاهش دبی آب روبه‌رو است.
ساداتی ادامه داد: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، کاشت نشدن محصولات پرآب و روی آوردن به کاشت محصولات کم آب مانند زعفران می‌تواند در رونق دوباره کشاورزی شهرستان و کاهش مهاجرت روستاییان به شهر تاثیر به سزایی داشته باشد.
وی گفت: برخورد قانونی با برداشت های غیر مجاز و غیر اصولی به دلیل وضعیت نامساعد سفره های زیر زمینی و استمرار خشکسالی باید در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد و مهمترین محصولات کشاورزی ان گندم و جو، زعفران، لوبیا، سیب زمینی و پیاز است و در تولید گوشت بوقلمون و زعفران رتبه اول، در تولید لوبیا، عسل ، مرغ و شیر خام رتبه دوم استان مرکزی را دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند *** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.