به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید ملانوروزی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه جشنواره دو سالانه خوشنویسی کُردی یادواره ملاحسن حزین کوردستانی اظهار کرد: هنرمندان کردستانی همچون کامکارها، کلهرها و ضیاالدینی ها را نمی توان محدود به یک منطقه دانست هر چند از بن مایه ها و ریشه های بومی استفاده می کنند ولی این بن مایه ها بشدت مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی افزود: فرهنگ ها و هنرهای بزرگ و ریشه دار در دهکده جهانی برجسته تر می شود و به مولفه های خود بیشتر توجه می کنند چون در فضای جهانی می شود با بهره از تکنیک های جهانی بومی بود.
ملانوروزی تاکید کرد: دو سالانه خوشنویسی کُردی ادبیات بومی و محلی کهنسال کُردی را با خوشنویسی ملی ما پیوند می دهد.
وی بر ضرورت شناخت نشانه شناسی فرهنگ کُردی تاکید کرد و گفت: فرهنگ کُردی، عرفان، موسیقی و ادبیات متفاوتی دارد و در سپهر زیبایی شناسی کردستان می توان در هنرهای بومی مختلف از جمله فرش این منطقه آن را مشاهده کرد.
ملانوروزی با بیان اینکه می توانیم خوشنویسی کُردی در کشور داشته باشیم، یادآور شد: فرهنگ کُردستان در عین حال که زیر چتر ایران بزرگ زندگی می کند، مولفه های خاص خود را دارد.
به گزارش ایرنا، بعد از بررسی نهایی 171 اثر در سه رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق و گرایش های نوین خوشنویسی به دو سالانه خوشنویسی کُردی راه پیدا کردند و این آثار در چهار نمایشگاه به نمایش در آمدند.
پس از بررسی این آثار توسط هیات داوران، 24 اثر در مجموع منتخب و شایسته تقدیر شناخته شدند.
در این آیین تفاهم نامه ای بین اداره کل هنرهای تجسمی وزارتخانه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در راستای حمایت از بخش تجسمی این استان به امضای ملانوروزی و قلعه شاخانی رسید.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.