به گزارش خبرنگار ایرنا، بهرام نصرالهی‌زاده روز سه شنبه در همایش استانی روز جهانی خاک که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی محور توسعه استان است و سهم ویژه ای در اقتصاد دارد و حفاظت از منابع خاک در این استان زمینه ساز توسعه پایدار است.
وی با بیان اینکه محور توسعه کردستان بخش کشاورزی است و 35 درصد از اشتغال استان در این بخش است، افزود: حفاظت از خاک به عنوان یک سرمایه اصلی برای زیست بشری در دستور کار قرار گرفته و همه کشورها برای این امر برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند.

**تخصیص کم آب به بخش کشاورزی کردستان
معاون امور عمرانی استاندار کردستان هم در این همایش گفت: وزارت نیرو سهم بخش کشاورزی کردستان از منابع آبی استان را اختصاص نداده است.
امیر قادری افزود: استان کردستان سالانه دارای 512 میلیارد مترمکعب روان آب و مجموع بارندگی های این استان بیش از 14 میلیارد مترمکعب آب است در حالیکه تنها 10 درصد از اراضی کردستان به صورت آبی کشت می شود.
وی در خصوص اهمیت خاک اظهار کرد: تخریب خاک اعلام جنگ علیه طبیعت است و بازنده این نبرد تنها انسان خواهد بود البته در سطح استان در بحث توسعه شهرها و استان ها سعی شده کمترین زیان به زمین های زراعی وارد شود.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: با تلاش های صورت گرفته مجوز اختصاص آب شرب شهرهای سنندج و قروه از محل سدهای استان از وزارت نیرو اخذ شده است.
علی محمد مرادی افزود: بحث آب شرب شهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در مورد تخصیص آن توجه ویژه ایی شود.
وی با انتقاد به تصویب قانون ثبت چاه های آب غیرمجاز در مجلس هفتم گفت: تصویب این قانون باعث شد در حاشیه دریاچه ارومیه صدها حلقه چاه مجوز قانونی بگیرد و بدنبال آن صدها حلقه چاه دیگر به امید ثبت شدن، حفر شد.
به گزارش ایرنا، نخسیتن همایش روز جهانی خاک با حضور کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد و در ان چند مقاله علمی در زمینه اهیمت خاک و آب ارائه شد و در حاشیه آن نمایشگاهی از ادوات کشاورزی مدرن واحدهای تولیدی استان به نمایش گذاشته شده بود.
در پایان این همایش از خانواده های پنج شهید حفاظت محیط زیست استان کردستان با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.
با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزای طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) در سال 2003، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، پنج دسامبر (14 آذرماه) را به عنوان روز جهانی خاک نامید.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.