معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بر لزوم تجدیدنظر اساسی در برنامه‌های مقابله با زلزله تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، امیر قادری در همایش عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان‌های مقاوم که در بانه برگزار شد، اظهار کرد: در ایران به طور متوسط سالیانه 200 زلزله با بزرگای 4 تا 5 ریشتر اتفاق می‌افتد؛ همچنین 20 زلزله بین 5 تا 6 ریشتر و 2 زلزله در مقیاس 6 تا 7 ریشتر سالانه رخ می‌دهد و در هر دهه 2 زلزله با مقیاس بیش از 7 ریشتر مورد انتظار است.

وی با یادآوری اینکه یک درصد جمعیت دنیا در ایران وجود دارد و 6 درصد بلایای طبیعی در ایران رخ می‌دهد، افزود: ایران جزو 5 کشور بلاخیز جهان است و آمار نشان می‌دهد طی 2500 سال گذشته به طور متوسط هر ده سال یکبار شاهد زلزله ویرانگر در سطح کشور بوده ایم.

معاون استاندار کردستان تصریح کرد: 70 درصد جمعیت و 67 درصد از تولید ناخالص ایران در مناطق واقع در معرض زلزله هستند؛ ضمن آنکه در کشور ایران بیش از 130 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد و مسئله دار وجود دارد که به دلیل تاب آوری پایین در معرض خطر زلزله قرار گرفته اند.

قادری در ادامه به وضعیت استان کردستان پرداخت و گفت: با توجه به قرارگیری این استان بر روی خط زلزله باید تجدیدنظر اساسی در برنامه های مقابله با زلزله انجام گیرد و کشورهای زلزله خیز دنیا با یک برنامه زمانی منظم به جایی رسیده اند که زلزله در آنها به امری عادی تبدیل شده و مردم با آن کنار آمده اند.

وی تاکید کرد: بنابراین در ایران و استان کردستان هم لازم است برنامه مشخصی در این راستا تهیه و تدوین شود و این موضوع رسالت همه است و البته سیاستگذاری و فعالیت های کلان مدیریتی در این زمینه برعهده مسئولان است.

معاون عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: معمولا شدت آن دسته از زمین لرزه هایی که در  گسل های جوان کردستان رخ می دهد در حدود 4 ریشتر است، اما با این وجود نمی‌توان پیش‌بینی کرد در سایر گسل ها، زلزله چه زمانی و با چه مقیاسی اتفاق خواهد افتاد، چرا که علم بشر در موضوع زلزله بسیار جوان است.

قادری در ادامه گفت: از مجموع 12 هزار و 672 هکتار مساحت شهرهای استان 3262 هکتار معادل 25.7 درصد جزو بافت‌های ناکارآمد هستند و به لحاظ مساحت، بانه با 46.4 و سنندج با 46.1 درصد به مراتب وضعیت بدتری در این زمینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در کردستان 1904 هکتار مساحت این استان جزو مناطق حاشیه نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند که به شدت تحت تاثیر زلزله هستند.

معاون استاندار کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در مجموع 54 زلزله در استان رخ داده که 11 مورد آن دارای بزرگای بیش از 3 ریشتر بوده است.

قادری

وی افزود: تعداد زمین لرزه های رخ داده در شهرستان بانه طی 9 ماه گذشته 14 مورد بوده که 7 مورد از آنها طی 40 روز گذشته و پس از زلزله ازگله کرمانشاه روی داده است.

قادری اظهار کرد: از این 7 زلزله 4 مورد بین 2 تا 3 ریشتر و 3 مورد نیز بیش از 3 ریشتر شدت داشته است.

وی تاکید کرد: این موارد را باید به اطلاع مردم رساند و آموزش را جدی گرفت تا رفتار مردم در این زمینه دچار تغییرات اساسی شود.

معاون استاندار کردستان در ادامه به انتقاد از کمیسیون‌های ماده 100 در سطح کشور پرداخت و گفت: این کمیسیون‌ها بلای جان ایمن سازی ساختمان‌ها شده اند و موضوع ساخت و ساز غیرمجاز و ناایمن در این کمیسیونها متاسفانه با پرداخت جریمه حل و فصل می شود و راهکار مقابله با این وضعیت باید از بطن جامعه آغاز و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد سطح کشور و 97 درصد سکونتگاه های شهری و روستایی کشور تحت تاثیر زلزله هستند، افزود: زلزله های اخیر علیرغم خاطرات بدی که برجای گذاشتند موجب شد تا مردم از تبعات ساخت و ساز غیراصولی در مواقع زلزله آگاه شوند.

قادری در ادامه با اشاره به وجود مشکلات در حوزه مدیریت بحران تصریح کرد: در زمینه پیشگیری، آمادگی و بازسازی و بازتوانی دچار معضلاتی هستیم و اگرچه در این راستا اقدامات زیادی انجام شده است اما باز هم نیازمند کار بیشتر هستیم و نقش نظام مهندسی در این میان پررنگ است و باید قانون نظام مهندسی به درستی اجرا شود.

وی پیرامون فضاهای آموزشی سطح استان‌هم گفت: 24 درصدکلاس‌های درس استان در برابر زلزله مقاوم‌سازی شده اند و مابقی نیاز کار جدی در این خصوص هستند.

معاون عمرانی استاندار کردستان در پایان تاکید کرد: ماموستایان و روحانیون بویژه در روستاها باید در زمینه اطلاع رسانی و تشویق مردم به ساخت و سازهای اصولی و ایمن فعالیت اساسی داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.