حسین کامران دیسفانی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از استاندارد ملی سقف مرکب عرشه ای فولادی در مشهد افزود: در گذشته برای اجرای سقف ساختمان از مصالح سنگین، تخته، چوب و شمع استفاده می شد، اما امروزه سقف های مرکب عرشه ای جایگزین آن شده که استحکام بیشتری دارد.
وی اظهار کرد: وظیفه ما در ساخت و ساز ها نظارت بر خدمات مهندسین است و هیچگاه نظام مهندسی دخالت مستقیم در همه امور پروژه های ساختمانی نداشته و فقط بر حسن عملکرد مهندسین اعم از طراح ،ناظر و مجری با هدف ایمنی و استحکام بنا نظارت می کند.
وی گفت: آیین نامه 2800 قانون مقررات ملی ساختمان طی 30 سال گذشته چهار بار بازنگری و به روز رسانی شده که بر این اساس در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان باید مشخصات کامل طراح، ناظر و مجری که در امر ساختمان دخیل هستند، در ارزیابی و خرید و فروش آن مدنظر قرار گیرد.
کامران دیسفانی با اشاره به زلزله های اخیر در کشور افزود: در گذشته هر 10 سال یک زمین لرزه مخرب با تلفات جانی داشتیم ولی در سال های اخیر زمان این حادثه به 2 یا یک سال رسیده لذا مهندسین ساختمان تکلیف سنگینی را در مقابل جامعه، جان و مال مردم هنگام بروز اینگونه حوادث ناگوار دارند.
وی اظهار کرد: در ساخت و سازهای اخیر ضریب ایمنی، استحکام بنا، کاهش مصرف انرژی در ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد و بهره گیری از سقف های سبک، جدی گرفته شده و شاهد رونمایی از سقف های مرکب عرشه ای هستیم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با 35 هزار عضو دومین سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بعد از تهران از نظر تعداد اعضاست.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.