معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان توجه به قوانین، آموزش و فرهنگسازی میان مردم در زمینه ساخت و ساز مجاز و مقابله با سوانح و بلایای طبیعی را یک ضرورت جدی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، امیر قادری روز یکشنبه در کارگاه آموزشی دو روزه آمادگی و مقابله با حوادث طبیعی و آشنایی با آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، (استاندارد 2800) اظهار کرد: در این حوزه به طور مرتب کارگاه های آموزشی در سطح استان برگزار شده است، چرا که آموزش بویژه در زمینه مقابله با زلزله و سایر حوادث طبیعی بسیار مثمرثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران از نظر این سوانح دارای شرایط خاصی است، گفت: یک درصد جمعیت جهان در ایران قرار دارد، در حالی که 6 درصد حوادث و بلایای طبیعی در کشور ما اتفاق می افتد، لذا باید آمادگی لازم برای مقابله با این سوانح را داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار کردستان افزود: امروزه زندگی عمومی در کشورهای در حال توسعه متخصصان و برنامه ریزان شهری را با چالش مواجه کرده و بنابراین نیاز است قوانین، آموزش و فرهنگسازی جدی گرفته شود.

قادری خاطرنشان کرد: استانداری، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری مسئولیت زیادی در اجرا و نظارت بر ساخت و ساز دارند.

وی هشدار داد: هم در هسته مرکزی شهرها، هم بافت‌های حاشیه‌ای و اسکان غیررسمی و هم در ساخت و سازهای جدید و مهندسی ساز مشکلاتی وجود دارد.

معاون استاندار کردستان گفت: تقریبا 50 درصد جمعیت شهر سنندج در 20 تا 25 درصد از مساحت این شهر زندگی می کنند و عمدتا ساخت و ساز انجام شره در آنها مسئله ساز است و اگرچه شهرهای استان با هم تفاوتهایی دارند، اما همگی با خطر زلزله مواجه هستند.

قادری در ادامه با اشاره به اقدامات به موقع در شورای فنی استان گفت: با واحدهایی که تولید مصالح غیراستاندارد داشته‌اند به کرات برخورد و پلمب شده‌اند، اما در این زمینه علاوه بر استان باید در سطح کشور نیز پیگیری هایی انجام شود.

وی تاکید کرد: قانون مسئولیت مستقیم در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز را برعهده شهرداریها گذاشته است و در ماده 100 تکلیف کرده مالکان واقع در محدوده و حریم شهرها لازم است از شهرداریها پروانه بگیرند و در غیر اینثورت برخورد شود.

معاون استاندار کردستان تصریح کرد: در کنار مسئولیت‌های قانونی که دستگاه ها برعهده دارند مردم هم باید آموزش لازم را در خصوص چرایی استفاده از مصالح استاندارد فرابگیرند و سختگیریها در این زمینه کامل اعمال شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.