به گزارش ایرنا، دکتر بهروز رفیعی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان در مجموعه فرهنگی و تفریحی هتل امیر کبیر اراک، افزود: بهزیستی به اقشار آسیب پذیر نظیر کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و دختران فراری خدمات ارایه می کند اما اولویت را بر سلامت اجتماعی گذاشته و خدمات در این حوزه با وسواس و جدیت پی گرفته می شود.
وی اظهار کرد: خدمات بهزیستی در 2 سطح عمومی و ویژه دسته بندی شده است و تمامی خدمات و حمایت ها در این عرصه با وجود تنگناهای اعتباری به عنوان نیاز اجتماعی با جدیت درحال انجام است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: با اجرای طرح غربالگری ژنتیک می توان از تولد 30 هزار معلول جلوگیری کرد که در این استان نیز این طرح انجام می شود و شمار معلولان کاهش پیدا کرده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: دولت در لایحه ای به مجلس شورای اسلامی، افزایش سهم سه درصد قانون اشتغال معلولان به پنج درصد را مطرح کرده است‌.
علی اکبر کریمی افزود: یکی از دغدغه های جدی کشور اشتغال است که جامعه معلولان نیز از این مهم مستثنی نیست و تصویب لایحه جدید در خانه ملت می تواند بخشی از مشکلات این قشر را گره گشایی کند.
وی در ادامه به نقش تشکل های مردمی در کمک به بهزیستی اظهار کرد: سمن ها بخش عمده ای از فعالیت خود را معطوف به همکاری با مراکز حمایتی از جمله بهزیستی کرده اند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: این موسسه ها بخشی از بار دولت را به دوش می کشند و دولت با حمایت از این مراکز به افراد فعال در سمن ها انگیزه داده است.
کریمی افزود: افراد معلول با داشتن برخی محدودیت ها نیازمند شرایط سهل برای استفاده از امکانات عمومی هستند که مناسب سازی فضای شهری می تواند به فعالیت اجتماعی آنان کمک کند.
وی اظهار کرد: شهرداری ها و دهیاری ها در محیط شهری و روستایی باید بر اساس قانون شرایط آسانی را برای رفت و آمد بی خطر این طیف فراهم کنند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بیمارهای مادرزادی یکی از دلایل بروز تولد نوزادان معلول است و اجباری شدن غربالگری ژنتیک موجب کاهش شمار افراد معلول شده است.
کریمی افزود: معلولیت هرگز محدویت نیست و خداوند در کنار نقایص جسمی توانمندی هایی را در اختیار فرد معلول قرار داده است و کم نیستند معلولانی که با وجود نقص در جسم با عزم و ارداه قوی، قله های افتخار را در بخش های مختلف کسب کرده اند.
کریمی افزود: جامعه معلولان ظرفیت بالایی دارد که باید از این توانایی نهفته برای کشف استعداد این قشر کمک گرفته شود.
نماینده دیگر مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: از جمعیت یک میلیون و 430 هزار نفر استان مرکزی 30 هزار نفر توانخواه هستند و از پارسال 95شمار توانخواهان این استان افزایش نداشته است.
سیدمهدی مقدسی افزود: 57 درصد از جمعیت معلولان استان مرکزی براثر حوادث رانندگی و سایر اتفاقات دچار نقص جسمی شده اند و 43 درصد نیز به علت ژنتیک دچار معلولیت شده اند.
وی اظهار کرد: روز جهانی معلولان یادآوری به مسئولان است تا ظرفیت و توانایی این قشر را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: پیام روز جهانی معلولان این است که در اثر غفلت، بخشی از جامعه دچار نواقص جبران ناپذیر می شوند و این درحالی است که امکان مدیریت حوادث رانندگی با مجازات رانندگان متخلف و افزایش کیفیت خودرو وجود دارد.
مقدسی افزود: نگاه جامعه به توانخواهان باید تغییر کند و این نگاه به سمت باروری ظرفیت و توانایی آنان باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دستگاه های اجرای باید قانون حق جذب سه درصد معلولان را رعایت کنند زیرا برخی از توانخواهان باوجود داشتن مشکل جسمی در انجام وظایف محموله به شایستگی عمل می کنند.
وی گفت: حوادث طبیعی از جمله زلزله می تواند عامل بخشی از معلولیت ها باشد که با مقاوم سازی و استفاده از سازه ای محکم و سبک می توان از شدت حوادث و پیامدهای آن کاست.
وی افزود: اجرای برخی تمرین های زلزله در مدارس به کاهش آمار معلولیت ناشی از حوادث طبیعی کمک می کند اما کافی نیست و این مهم نیازمند عزم ملی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت:دولت تسهیلات روستایی خوبی برای کمک به اشتغال در نظر گرفته است که معلولان روستایی نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند.
مقدسی افزود: حمایت از جامعه توانخواهان نباید در حد شعار باقی بماند و دولت، سمن ها و تشکل های غیردولتی برای کمک به این قشر تلاش کنند.
در این آیین از طرف انجمن معلولان استان سپاس نامه ای به نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اعطا شد و از شماری معلولان فعال نیز با اهدای لوح تقدیر شد.
65 هزار توانجو از خدمات حمایتی بهزیستی استان مرکزی بهره مند هستند.
6991/ 6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.