دکتر بهرام کندایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تجهیز و آماده سازی 80 کلینیک سیار دندانپزشکی در کشور را یکی از برنامه وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و افزود: 2 کلینیک سیار دندانپزشکی از سوی وزارت بهداشت به کردستان اختصاص یافته است.
وی افزود: 2 کلیینک سیار سهم استان کردستان است که یک کلیینک به منطقه حاشیه نشین سنندج و یک کلینیک به منطقه مریوان اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: این کلیینک ها در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی بهبود سلامت دهان و دندان و ارایه خدمات رایگان درمان دندان از جمله ترمیم دندان در مناطق حاشیه نشین استان ها راه اندازی و مستقر شده است.
وی اشاعه و ارتقای فرهنگ سلامت دهان و دندان و جلب مشارکت مردمی و حمایت خیران در زمینه بهداشت دهان و دندان را از اهداف کلینیک های سیار دندانپزشکی عنوان کرد و افزود: مناطق محروم و حاشیه نشین شهر اولویت اصلی خدمات دهی کلینیک های سیار دندانپزشکی است.
وی گفت: کلینیک های سیار دندانپزشکی با هدف دسترسی عادلانه به خدمات سلامت ابتدا در ننله سنندج و مدتی در منطقه سراب قامیش مستقر شده و اکنون در روستای توریور سنندج خدمات ارائه می کند.
کندایی با اشاره به اینکه از ابتدای شهریور تا 15 آبان سال جاری 806 نفر به کلینیک سیار دندانپزشکی سنندج مراجعه کرده اند و در این مدت سه هزار و 149 خدمت به آنها ارائه شده است، هزینه ارائه خدمات دندانپزشکی به مراجعه کنندگان را 165 میلیون تومان عنوان کرد.
به گفته وی، هم اکنون کلینیک های سیار در روستای توریور خدماتی مانند معاینه، ترمیم، کشیدن، جرم گیری، رادیوگرافی به صورت کاملا رایگان انجام می شود و روزانه 200 هزار تومان اقلام مورد نیاز دندانپزشکی مصرف می شود.
کندایی با بیان اینکه یک دندانپزشک و یک دستیار در این کلینیک ها مستقر است افزود: این کلینیک ها دارای تجهیزات کاملی از جمله دستگاه های یونیت دندانپزشکی، اتو کلاو Class B، رادیوگرافی، جرم گیری، آمالگاماتور ، یونیت دندانپزشکی و تجهیزات کامل عکسبرداری و خدمات دندانی است.
وی تامین ملزومات کادر دندانپزشکی را یکی از نیازهای این کلینک ها برشمرد و گفت: از آنجا که اعتبارات دولتی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای دانشگاه علوم پزشکی باشد خواستار حمایت های خیرین استان در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز بخش سلامت هستیم.
وی هزینه هر کدام از کلینیک های سیار دندانپزشکی را 2 میلیارد و 600 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: این کلینیک ها که از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی تحویل شده است، ضمن شناسایی مناطق محروم در این مناطق مستقر می شوند و به صورت رایگان به مردم خدمات ارائه می کنند.
روستای توریور مکانی است که اکنون این کلینیک مستقر شده است، این روستا در بخش جنوبی و فاصله 45 کیلومتری شهرستان سنندج واقع شده این روستا در بخش سیروان بوده و چهار هزار و 673نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: شیوا اردلان منش**انتشار: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.