بهرام کندایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا خدمات دولت یازدهم در حوزه سلامت را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با وجود محدودیت منابع، اقدامات بسیار خوبی در بخش سلامت انجام شده است که غیر قابل مقایسه با دولت های قبلی است.
وی تجهیز و آماده سازی 80 کلینیک سیار دندانپزشکی در کشور را یکی از برنامه وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و ادامه داد: 2 کلینیک سیار دندانپزشکی از سوی وزارت بهداشت به استان کردستان اختصاص یافته است.
وی افزود: 2 کلیینک سیار سهم استان کردستان است که یک کلیینک به منطقه حاشیه نشین ننله و یک کلینیک به منطقه مریوان اختصاص یافته است و به زودی آغاز به کار می کند.
وی اظهار کرد: کلیینک های سیار دندانپزشـکی در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی بهبود سلامت دهان و دندان و ارایه خدمات رایگان درمان دندان از جمله ترمیم دندان در مناطق حاشیه نشین استان ها راه اندازی و مستقر شده است.
به گفته وی، کلینیک های سیار با شناسایی مناطق محروم استان در مناطق محروم مستقر می شوند و به صورت رایگان به مردم این مناطق خدمات ارائه می کنند.
کندایی با بیان اینکه مناطق محروم استان شناسایی شده و بر اساس اولویت کلینیک های سیار در این مناطق مستقر می شود ادامه داد: فعالیت هایی از جمله آموزش بهداشت، ترمیم، کشیدن، جرم گیری، رادیوگرافی و دندانپزشکی تمام به صورت کاملا رایگان انجام می شود.
وی اظهار کرد: این کلینیک های سیار دندانپزشکی که مجهز به یونیت دندانپزشکی و تجهیزات کامل عکسبرداری و خدمات دندانی است به دانشگاه های علوم پزشکی تحویل داده شده اند و اقدامات اولیه برای اعزام آنها به روستاها انجام شده است.
وی هزینه هر کدام از کلینیک های سیار دندانپزشکی را 2 میلیارد و 600 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: این کلینیک ها دارای تجهیزات کاملی از جمله دستگاه های یونیت دندانپزشکی، اتو کلاو Class B، رادیوگرافی، جرم گیری، التراسونیک، آپکس فایندر، لایت کیور، تابوره دندانپزشکی، کمپرسور دندانپزشکی، آمالگاماتور و دستگاه ساکشن مرکزی همچنین مجهز به سیستم های کولر گازی، یخچال، آبگرمکن و موتور برق است.
کندایی با بیان اینکه یک دندانپزشک و یک دستیار در این کلینیک ها مستقر است افزود: تمام تجهیزات دندانپزشکی برای ارائه خدمات عمومی دندانپزشکی به مراجعین فراهم شده است.
وی اظهار کرد: کلینیک سیار دندانپزشکی از چهارم شهریور سال جاری در دبستان شهید محمد صدیق محمدی محله حاشیه نشین ننله سنندج مستقر شده است.
وی گفت: 104مورد خدمات مختلف از جمله جرم گیری، کشیدن دندان شیری و دائمی بخشی از عملکرد کلینیک سیار در منطقه حاشیه نشین ننله در این مدت بوده است.
وی ادامه داد: 49 مورد نیز ترمیم دندان در سطوح یک تا سه و آمالگام و اچ نوری از دیگر خدمات این کلینک بوده است.
وی تامین ملزومات کادر دندانپزشکی را یکی از نیازهای این کلینک ها برشمرد و گفت: برای تامین آن نیازمند اعتبارات و حمایت های مالی هستیم .
وی ادامه داد: از آنجا که اعتبارات دولتی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای دانشگاه علوم پزشکی باشد خواستار حمایت های خیرین استان کردستان در راستای تامین اعتبارات مورد نیاز بخش سلامت هستیم.
وی گفت: اگر خیرین استان کردستان دانشگاه علوم پزشکی را حمایت کنند می توان تعداد 10کلینیک سیار دندانپزشکی در استان راه اندازی کرد.
به گفته وی،یک دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی دیگر نیز در روستای ویله مریوان مستقر خواهد شد و خدمات دانپزشکی رایگان ارایه خواهد کرد.
حدود هزار و 200 مرکز خدمات دندانپزشکی روستایی در کشور راه اندازی شده است و تاکنون حدود یک میلیون و 500 هزار دندان در روستاها به صورت رایگان پر شده است.
افزون بر این اقدامات، در 2 سال گذشته بیش از 2 هزار و 400 مرکز خدمات دندانپزشکی در شهرها بازسازی، تجهیز و راه اندازی شده که در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی و با تعرفه دولتی به مردم خدمت رسانی می کنند.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.