لیلا ابراهیم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه امروز چهارم مهر روز جهانی بهداشت محیط است، اظهار کرد: شعار این روز از سوی فدراسیون بین المللی بهداشت محیط کیفیت هوای آزاد و داخل ساختمان اعلام شده است.
وی افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از 80 درصد جمعیت جهان در محیط هایی با کیفیت پایین هوا، زندگی می کنند و آلودگی هوا به عنوان پنجمین علل مرگ و میر در جهان شناخته می شود.
ابراهیم زاده پیشگیری از بیماری ها و حمایت از محیط های سالم هدف اصلی بهداشت محیط اعلام کرد و یادآور شد: بهداشت محیط در برگیرنده فاکتورهای محیطی مضر برای سلامت انسان است و تمام عوامل محیطی که از طریق آب و هوا انسان را تهدید می کند و تاثیرات سویی بر سلامت انسان می گذارد را کنترل می کند.
به گفته وی، بهداشت محیط تمام جنبه های فیزیکی، شیمیایی و فاکتورهای بیولوژیکی ظاهری افراد و همه فاکتورهای موثر رفتاری را اداره می کند.
وی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار رویدادی طبیعی است که در بخش های وسیعی از مناطق خشک و بیابانی جهان روی می دهد، گفت: این پدیده کیفیت هوا را کاهش می دهد، اثرات سویی بر سلامت انسان بویژه افراد و گروه های پرخطر و آسیب پذیری مانند نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم، بیماران قلبی دارد و منجر به تحریک چشم ها می شود.
ابراهیم زاده اضافه کرد: کاهش آلودگی هوای آزاد و داخل خانه، بهسازی محیط و ارتقای سطح بهداشت، کاهش تنفس دود دست دوم و ساخت محیط های ایمن تر منجر به کاهش میزان مرگ و میر و بیماری ها و همچنین کاهش هزینه های درمان می شود.
وی مقوله آموزش و فرهنگسازی در زمینه مقابله با آلودگی هوا را مهم ارزیابی کرد و افزود: ارائه راهکارهای اجرایی به منظور حل مشکلات آلودگی هوا و ریزگردها و قانون هوای پاک از سوی مسئولان ضروری است.
26 سپتامبر مصادف با چهارم مهر به عنوان روز جهانی بهداشت محیط نامگذاری شده است، به مناسبت گرامیداشت این روز جهانی، برنامه های آموزشی در شهرستان های استان کردستان در حال برگزاری است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.