به گزارش خبرنگار ایرنا، طبیعت بکر، مناظر طبیعی و آب و هوای مناسب و وجود مکان های تاریخی، فرهنگی و روستاهای گردشگری در کردستان موجب شده که سالانه مسافران و گردشگران زیادی این استان را برای مسافرت و گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنند.
برهمین اساس علاوه بر ایام تعطیلات نوروز که این استان مسافران و گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند هر ساله در ایام تابستان و همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیز شاهد حضور و اقامت مسافران و گردشگران بسیار زیای از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور در این استان هستیم.
امسال نیز همچون سال های گذشته مناطق مختلف شهری، روستایی، فرهنگی و گردشگری کردستان در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگران زیادی از مناطق مختلف کشور بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تعداد پذیرش مسافران و گردشگران تابستانی در این استان را یک میلیون و 127 هزار و 496 نفر اعلام کرد و افزود: این مسافران از آغاز سفرهای تابستانی تاکنون به این استان سفرکرده و از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان بازدید کرده اند.
محسن علوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد مسافر و گردشگر در 31 هتل، 22 مسافرخانه، تعداد زیادی خانه های مسافر، کمپ های موقت، چادرهای مسافرتی، مدارس، خوابگاه های دانشجویی و خانه های معلم پذیرش و اسکان داده شده اند.
به گفته وی بیشترین تعداد مسافران و گردشگران در ایام تابستان امسال به ترتیب مربوط به شهرستان های سنندج، بانه و مریوان بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان آمار ورود مسافر و گردشگر به استان در تابستان گذشته را 738 هزار نفر اعلام کرد و گفت: تابستان امسال این آمار با رشد 52 درصدی روبرو شده است.
وی اظهار کرد: تبلیغات بسیار گسترده و وسیع در سطح کشور از طریق مختلف بویژه برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های کشوری و معرفی استان منجر به افزایش ورود مسافر به این استان در تابستان جاری شد.

**پذیرش و اسکان بیش از 200 هزار نفر روز میهمان تابستانی در مراکز اقامتی کردستان
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز گفت: از ابتدای فعالیت پذیرش و اسکان میهمانان تابستانی (اول تیر ماه 96) تاکنون، 204 هزار و 98 نفر روز میهمان در مراکز اقامتی این استان پذیرش شده و اسکان یافته اند.
رشید قربانی افزود: در این مدت، 81 هزار و 639 نفر میهمان در قالب 18 هزار و 777 خانوار در مراکز اقامتی آموزش و پرورش استان کردستان پذیرش و اسکان داده شدند.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر اسکان و پذیرش میهمانان در ایام تابستان جاری در این استان اظهار کرد: سال گذشته تعداد 161 هزار نفر روز در مراکز اسکان پذیرش شدند که امسال این میزان، 43 هزار نفر روز افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: امسال تعداد 16 مرکز پذیرش به منظور خدمت رسانی به میهمانان فرهنگی در ایام تابستان در سطح استان پیش بینی شده و خدمات رسانی می کردند.
به گفته وی تابستان امسال در راستای پذیرش و اسکان میهمانان تابستانی در استان کردستان 122 مدرسه با 967 کلاس درس آماده سازی و تجهیز شده بود.
قربانی ادامه داد: از این تعداد کلاس، 30 اتاق به صورت ویژه، 548 اتاق از نوع 'الف' و 389 اتاق نیز از نوع 'ب' برای اسکان فرهنگیان و میهمانان تابستانی در نظر گرفته شده بود.
فعالیت مراکز پذیرش و اسکان میهمانان فرهنگی در مراکز آموزش و پرورش استان از 27 خرداد 96 در سطح استان کردستان آغاز و تا 20 شهریور ادامه داشت.
در تابستان سال گذشته، تعداد 64 هزار و 403 نفر میهمان در قالب 14 هزار و 365 خانوار در مراکز اقامتی آموزش و پرورش استان کردستان اسکان داده شده بودند.
به گزارش ایرنا، استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
قرارگیری کردستان در جوار رشته کوه زاگرس باعث شده است معماری روستاهای استان در سراشیبی کوه ها، کناره رودخانه ها بیشترین تعداد روستاهای هدف گردشگری را در خود جای دهد.
منطقه باستانی و کوهستانی اورامان از جمله زیست گاه های روستایی کردستان است که به علت روستاهای دارای معماری پلکانی در طبیعتی زیبا و فرهنگی خاص، آن را به منطقه هزار ماسوله مشهور کرده و دست اندرکاران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود 43 روستای مورد هدف گردشگری را در این استان شناسایی کرده اند.
9 مورد از این روستاها هم اکنون در کانون توجه توریسم و دارای ظرفیت های گردشگری بوده و استانداری نیز برای هرکدام از این روستاها، تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد کرده است.
این روستاها شامل صلوات آباد و نوره سنندج، قصلان قروه، پالنگان کامیاران، زیویه سقز، دزلی سروآباد، ینگی ‌ارخ دیواندره و قمچقای بیجار بوده و پارکینگ، احداث سرویس بهداشتی و کمپ های گردشگری از جمله زیرساخت های مورد نظر این روستاها است.
ویژگی های فرهنگی کردستان از نمونه های ویژه در کشور بوده که بیشتر تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله زبان، لباس کُردی، موسیقی عرفانی، رقص، جشن ها و صنایع دستی است و برخلاف سایر مناطق کشور این فرهنگ ها همچنان به صورت پویا در زندگی مردم جاری است.
گزارش: افسانه گلباغی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
7348/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.