به گزارش خبرنگار ایرنا امید مهتاب روز سه شنبه در جلسه مناسب سازی معابر شهر برای معلولین، نابینایان و سالمندان بانه که در سالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد افزود: طی بازدیدهایی که کارشناسان بهزیستی از ادارات انجام دادند به این نتایج رسیدند.
وی اظهار کرد: مصوباتی که در جلسات گذشته در بحث مناسب سازی فضا برای معلولین، نابینایان و سالمندان مطرح شده تاکنون اجرایی نشده است.
وی به نامناسب بودن فضای پارک های شهر بانه اشاره کرد و گفت: در ورودی پارک های شهر، شهرداری زنجیر نصب کرده که این زنجیر برای مانعت از عبور و مرور دوچرخه سواران نصب شده که برای عبور و مرور معلولین و سالمندان نیز مانعی شده است.
مهتاب با بیان اینکه معلولین و سالمندان از نامناسب بودن فضای مساجد گلایه مند هستند، ادامه داد: تعدادی از مساجد هم برای معلولین مناسب سازی نشده بود که با توجه به نیاز و ضرورت این امر برای سالمندان، نابینایان و معلولین از اداره اوقاف و امور خیریه درخواست می کنیم در این زمینه اقدام کنند.
وی گفت: هم اکنون شهرداری بانه خیابان ها را آسفالت می کند اما هیچگونه مناسب سازی برای معلولین در نظر گرفته نشده و معلولین حتی با ویلچر هم نمی توانند در خیابان ها عبور کنند.
وی به فضای نامناسب پهنه تجاری بانه اشاره کرد و ادامه داد: پهنه تجاری بانه مانند دیگر مکان های عمومی شهر مناسب سازی نشده و معلولین برای تردد در این مسیرها نیز مشکل دارند که با وجود پیگیری ها و نامه نگاری های زیاد در این زمینه اقدام نشده است.
**نقاط نامناسب شهر بانه شناسایی شود
در ادامه جلسه معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بانه گفت: نقاطی که برای معلولین و سالمندان مناسب سازی نشده باید شناسایی و در نقاطی که شهرداری اقدامات مناسب سازی انجام داده باید در نظر گرفته شود و بررسی میدانی از وضعیت سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی انجام شود.
نژاد شهیدی افزود: استاندار کردستان طی مکاتبه ای توصیه اکید کردند که هیاتی از نمایندگان بهزیستی، فرمانداری و شهرداری بازدیدی از معابر عمومی شهر و ادارات انجام دهند و گزارش مفصل از وضعیت معابر عمومی و ساماندهی برای سالمندان و معلولین را به استانداری گزارش دهند.
وی اظهار کرد: انجام اقدامات لازم برای مناسب سازی فضای معلولین و سالمندان نیاز به آگاه سازی و فرهنگ سازی دارد و همکاری معتمدین محل و هیات امنای مساجد در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند.
شهیدی تاکید کرد: باید مناسب سازی فضای عمومی برای سالمندان و معلولین انجام شود و این قشر از جامعه هم مانند سایر اقشار جامعه از فضای های عمومی استفاده کنند.
در ادامه این جلسه رئیس نظام مهندسی ساختمان بانه گفت: بر اساس تعاریف پایه منطبق بر اصول شهرسازی مناسب سازی شامل ساختمان های عمومی و معابر است.
فریدون علی محمدی افزود: در بخش ساختمان های عمومی آسانسورها، بالابرها، تلفن های عمومی و خودپردازها با توجه به اینکه مکان عمومی هستند باید مناسب سازی متناسب با فضا و در چهارچوب تعریف معماری و شهرسازی انجام شود.
وی اظهار کرد: در ساختمان هایی که در آینده احداث می شوند باید مناسب سازی به عنوان یک ضرورت دیده شود و در ساختمان های موجود هم مناسب سازی انجام شود.
وی افزود: باید ضرورت مناسب سازی فضای های عمومی در پارک ها، تقاطع و مکان های عمومی مورد توجه قرار بگیرد.
بانه با 116 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.