یکی از سوالات مهمی که هر خبرنگاری ضمن نوشتن خبر باید از خود بپرسد این است که آیا این مطلب باعث اصلاح می شود؟ آیا این مطلب تاثیرگذار خواهد بود؟
زیرا یکی از دروس روزنامه نگاری توجه به این نکته مهم است که تنها نوشتن و انتشار خبر محض دغدغه روزنامه نگار نیست، بلکه وی می نویسد تا بتواند تاثیر لازم را بگذارد.
به عبارت دیگر، خبر و گزارشی که منتشر می شود باید منجر به تغییرات اجتماعی و بهبود شرایط زندگی شهروندان شود. در غیر این صورت سیاه کردن کاغذی بیش نیست.
در سه روز پایانی هفته سوم خردادماه ٩٦، چند اتفاق مهم در اهواز رخ داد که دو رویداد نسبت به بقیه رویدادها در رسانه ها برجسته تر شدند: اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به نداشتن وسایل سرمایشی در خوابگاه های خود و جان سپردن کودک سه ساله اهوازی در کانال فاضلاب.
نحوه انعکاس و پوشش خبری این دو رویداد در خبرگزاری ها و سایت های خوزستان چگونه بوده است؟
از میان خبرگزاری ها، خبرگزاری ایسنا با انتشار هفت خبر در مورد مشکل خوابگاه دانشجویان و تولید یک گزارش میدانی مفصل همراه با جزییات و حتی نقل پیام های توییتری دانشجویان نسبت به سایر خبرگزاری ها پیشتاز بوده است.
خبرگزاری های مهر، فارس و تسنیم نیز هر کدام با انتشار یک خبر و تولید گزارش میدانی و گفت و گو با دانشجویان معترض، این موضوع را برجسته کردند. تنها خبرگزاری ایرنا دو خبر به نقل از رییس دانشگاه شهید چمران منتشر کرد که اولی در مورد دلایل اعتراض ها و دومی پیگیری های صورت گرفته است.
بازتاب مشکل وسایل سرمایشی دانشجویان در سایت های خبری استان به گونه ای دیگر بوده است:
سایت گروه رسانه ای آراس تنها سایتی است که عمقی به مطلب پرداخته است. خبرنگاران این سایت به میان دانشجویان رفته و به صورت میدانی گزارشی از اعتراض های دانشجویان تهیه کردند.
دیگر سایت ها فقط به انتشار صحبت های رئیس دانشگاه اکتفا کردند.
البته سایت شوشان با ٧ خبر و تجمیع خبرها در قالب یک پکیج در انتشار این رویداد پیشتاز بوده است.
همچنین سایت رهیاب در کنار انتشار صحبت های رئیس دانشگاه شهید چمران، پیام های توییتری دانشجویان را نیز منتشر کرده است، اما نمی توان اسم آن مطلب را گزارش گذاشت.
در مورد خبر 'جان سپردن کودک سه ساله' که هنوز هم اخبار آن جاری و ساری است، خبرگزاری ایسنا و ایرنا هر کدام با انتشار سه خبر نسبت به موضوع واکنش نشان دادند. ایرنا سه خبر در مورد کودک منتشر کرد که مربوط به سقوط و جان دادنش، پیدا شدنش، خبر تشکیل کمیته برای بررسی مقصران و تشکیل پرونده در مراجع قضایی است. نکته جالب در خبر خبرگزاری ایرنا اشاره به بازتاب این حادثه در فضای مجازی و گردآوری طومار توسط شهروندان است. خبرنگار ایرنا اصل جامعیت خبر را رعایت کرده، حادثه را از زوایای مختلف بررسی و تنها به نقل قول های مسئولان بسنده نکرده است. بقیه خبرگزاری ها تنها به نقل قول از روابط عمومی آتشنشانی اکتفا کرده اند.
سایت های خبری نیز هر کدام به فراخور شرایط خود در روز تعطیل خبر را منعکس کردند. البته، سایت خبری شوشان پاسکاری موضوع بین شهرداری و آبفا را نیز منتشر کرد. به هر حال بازتاب این خبر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد. و انتظار می رود رسانه های بیشتری وارد موضوع خطر فاضلاب های روباز شوند.
این تحلیل براساس بازه زمانی روز چهارشنبه تا جمعه نوشته شده است. لذا، در مورد روزنامه ها چیزی نمی توان گفت جز اینکه انتظار می رود مطبوعات محلی خوزستان به رسالت اصلی خود که نوشتن گزارش، یادداشت، مقاله و مصاحبه با مسئولان برای پی گیری موضوع است، عمل کنند. وگرنه درج خبرهای سوخته با کپی برداری از خبرگزاری ها و سایت ها کمکی به کل جریان اطلاع رسانی نخواهد کرد.
به طور کلی، هدف اصلی از این تحلیل توصیفی تمرکز روی این نکته اساسی است که رسانه ها به عنوان نماینده شهروندان و دیده بان جامعه بایستی تا پیدا کردن راه حل و برطرف شدن معضل، رویدادهای پیش آمده را پی گیری کنند. به گونه ای که مخاطب بداند که بالاخره دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران خنک شدند؟! و یا کودک دیگری در فاضلاب روباز جان خود را از دست نخواهد داد؟!
3004
دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشکده خبر اهواز
دریافت کننده: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.