محمدصالح احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتارمزارع آبی زیر کشت محصول گندم رفته است.
وی با اشاره به اینکه به علت تاخیر در بارندگی های پاییزه و سرمای زمستانه خسارات زیادی به مزارع گندم استان وارد شده است اضافه کرد: این خسارت ها باعث شده سطح قابل برداشت مزارع گندم به 533 هزار هکتار کاهش یابد که این میزان شامل 500 هزار هکتار اراضی دیم و 33 هزار هکتار اراضی آبی است.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی کردستان افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از 650 هزار تن گندم در استان تولید و 520 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.
احمدی گفت: در سال جاری 94 مرکز خریدگندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند.
به گفته وی، برداشت گندم همه ساله از ابتدای تابستان آغاز می شود و مناطق گرمسیری مانند کامیاران، مریوان و سروآباد جز اولین مناطقی هستند که کشاورزان اقدام به برداشت گندم می کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری یک هزار و 500 دستگاه کمباین بومی و مهاجر کار برداشت مزارع گندم را به عهده دارند و هم اکنون 28 گروه بخش خصوصی و دولتی کار نظارت بر افت و ریزش کمباین ها را در شهرستان های استان انجام می دهند.
استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3020/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده / ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.