به گزارش خبرنگار ایرنا، نژاد شهیدی شامگاه چهار شنبه در نخستین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان که در سالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد افزود: در بانه کشتارهای خارج از محدوده کشتارگاه ها در مسیرهای روستایی انجام می شود که باید کنترل و متوقف شود.
وی اظهار کرد: تاکنون مواردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده که با توجه به مشاهده مواردی در استان های همجوار باید کشتارهای غیر مجاز کنترل و جمع آوری شوند.
شهیدی افزود: در روستای شوی، هه واره خول و جاده سورین کشتارهای غیر مجاز انجام می شود که باید با متخلفین برخورد شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، وجود نمک زیاد در نان را از مهمترین تخلفات نانوایی های بانه بیان کرد و ادامه داد: مصرف بیش از حد مجاز نمک نان بیشترین تخلفات نانوایی شهرستان بوده که باید کنترل شود.
وی با بیان اینکه باید ذائقه مردم را تغییر دهیم و از مصرف بیش از حد مجاز نمک در نان خودداری شود افزود: میزان نمک مصرفی و کیفیت آرد نیاز به بازنگری مجدد دارد و به صورت جدی این موضوع پیگیری شود.
شهیدی گفت: به زودی کاروان راهیان نور عازم یادمان های سیرانبند بانه و ابولحسن می شود که باید برای تامین آب سالم کاروان راهیان نور به سرعت اقدام شود.
در ادامه این جلسه مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه گفت: در بازید از مراکز تهیه و توزیع محصولات مصرفی پروانه ساخت، پروانه نظارت بهداشتی، تاییدیه استاندارد و آدرس دقیق کارخانه و تاریخ تولید و انقضاء، محصول مصرفی اهمیت زیادی دارد.
حامد منصوری افزود: در صورتی که محصول مصرفی این موارد را نداشته باشد ضبط و از گردونه مصرف خارج می شود و در صورتی که محصول مصرفی مشخصات کامل را داشته باشد قابل مصرف است.
وی به راه های انتقال تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین راه های انتقال تب کریمه کنگو به وسیله نوعی کنه است.
منصوری اظهار کرد: اگر این کنه حامل تب کریمه کنگو انسان را نیش بزند انسان را مبتلا به این بیماری می کند و راه دیگر انتقال این بیماری تماس با بافت های حیوان آلوده است.
وی اظهار کرد: در سال 79 یک مورد تب کریمه کنگو در یکی از روستاهای بانه مشاهده شده اما تاکنون موردی مشاهده نشده و مردم نباید نگران باشند.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در زمینه آموزش مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو خاطر نشان کرد: مطالب آموزشی برای همه پرسنل بهداشت و درمان در شهرستان ارسال شده است.
منصوری بابیان اینکه سیستم بهداشت و درمان بانه آمادگی کامل برای پیشگیری از این بیماری را دارد افزود: کشتارگاهای و قصابی های شهرستان و محل های توزیع گوشت قرمز بازدید و نظارت می شود.
در ادامه این جلسه رئیس اداره استاندارد سقز و بانه گفت: قند یکی از مواد غذایی است که روزانه مصرف می شود و باید نسبت به سالم بودن قند مصرفی کاملا مطمئن باشیم.
هیوا اردلان به اقدامات انجام شده در زمینه کیفیت قند مصرفی اشاره کرد و افزود: در خرداد سال گذشته 29 نمونه قند در بازار استان نمونه برداری شده که 18 مورد در سقز و بانه بوده و 11 مورد در شهرهای دیگر استان بوده است.
وی اظهار کرد: از 29 نمونه برداری 13 نمونه آن بحرانی گزارش شده که در مرحله بحرانی مواردی است که آلودگی میکروبی و شیمیایی دارد که برای سلامت انسان بسیار مضرر است.
اردلان افزود: بسیاری از کارخانه های تولید قند برای تولید قند سفید و عامه پسند از روش های رنگ بر و یا روش های تولید درست استفاده نمی کنند و از ماده ای که سرطان زا و برای بدن مضر است استفاده می کنند.
وی گفت: از تعداد نمونه گیری های که در زمینه قند مصرفی در استان انجام شده پنج نمونه با استانداردها همخوانی داشته که با بسته بندی های کوچک در بازار توزیع می شوند که باتوجه به هزینه های زیاد بسته بندی مصرف این نوع قند نسبت به قندهای دیگر کمتر است.
به گفته اردلان، در شهریور ماه سال گذشته 28 نمونه قند آزمایش شده که 11 نمونه بحرانی 17 نمونه عمده بوده و نمونه مطلوب مشاهده نشده نمونه های بحرانی از استان آذربایجان غربی به استان کردستان صادر می شود.
وی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته 14 نمونه قند های که در نمونه برداری های قبلی بحرانی بوده نمونه برداری شده که 12 نمونه آن در سقز و بانه نمونه گیری شده که هفت نمونه عمده و چهار نمونه بحرانی بوده و سه نمونه قند استاندارد بوده و در این راستا یک کارخانه تولید قند پلمپ شد تا زمانی که به استاندارد لازم نرسیده اجازه فعالیت داده نشد.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.