محمد سعید کریمیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان کردستان 2 پایگاه انتقال خون ثابت دارد که این 2 پایگاه در شهرهای سنندج و سقز فعال هستند.
وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون شهر بانه از مدت های قبل غیر فعال است، ادامه داد: تجهیز پایگاه خونگیری بانه نیازمند کمک خیرین است.
وی اظهار کرد: در صورتی که تجهیزات مورد نیاز توسط خیرین فراهم شود نیروی لازم برای انجام خونگیری در پایگاه انتقال خون بانه در طول یک هفته مستقر می شوند.
کریمیان گفت: پایگاه خونگیری بانه به لحاظ ساختمان مناسب است اما نیازمند نیرو و تجهیزات است که برای تامین تجهیزات باید خیرین شهرستان با ما همکاری کنند.
وی هزینه هر کیسه خون را بیش از 2 میلیون ریال عنوان و خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه خونگیری هزینه های زیادی دارد و زمان نگهداری آن محدود است باید خونی که از خون دهندگان دریافت می شود سالم و از استاندارد های لازم برخوردار باشد که هم اکنون این شرایط در بانه فراهم نیست.
وی اظهار کرد: در تمامی استان کردستان 15 مرکز درمانی نیاز به فرآروده های خونی دارند و نیاز این مراکز 100 درصد تامین می شود و ضرورتی ندارد که خون گیری با هزینه های بالا و بدون استاندارد انجام شود.
کریمیان ادامه داد: هم اکنون در کل استان 2 مرکز فعال خون گیری وجود دارد که جوابگوی نیاز تمامی مراکز درمانی است.
وی ادامه داد: البته در گذشته تیم های سیار نیز در ادارات و شهرستان ها خون گیری انجام می دادند.
وی به فعالیت های انجام شده در بحث تکمیل تجهیزات و فضای فیزیکی مرکز انتقال خون اشاره کرد و گفت: در سال 95 تجهیزات و فضای فیزیکی پایگاه های انتقال خون کاملا استاندارد سازی شده و هم اکنون خون و فرآورده های خونی با استاندارد جهانی تولید می شود.
کریمیان افزود: سال 95 مجوز استاندارد یکی از شرکت های معتبر آلمان را برای مصرف پلاسمای مازاد بر نیاز را دریافت کردیم و پلاسمای مازاد به این شرکت ارسال و مشتقات دارویی از آن تولید می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون نیاز به خونگیری در حدی نیست که مجبور شویم در شهرستانی به شیوه غیر استاندارد خونگیری کنیم، ادامه داد: نیازی به خونگیری در شهرستان ها نداریم اما برای خدمت به شهروندان سقز و بانه پایگاه سقز در خدمت مردم است.
وی گفت: در 2 پایگاه سقز و سنندج در سال بیش از 40 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه می کنند که حدود 30 هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند و با اجرای طرح غربالگیری خون دریافتی از 26 هزار نفر مورد استفاده قرار می گیرد.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.