به گزارش خبرنگار ایرنا، از قدیم گفته اند که رمضان ماه مهمانی خدا و ماه خیر و برکت است در این ماه بازاریان کردستان نیز از این ایام پر خیر و برکت بی بهره نبوده و رمضان رونق بخش بازارهای استان شده است.
در ماه مبارک رمضان و به ویژه در ساعات پایانی روز، بازار بسیاری از شهرهای استان از رونق و شلوغی خاصی برخوردار شده و حتی خریدهای مردم در این ماه متفاوت تر از ماه های دیگر است.
مغازه های مختلفی در خیابان ها و حتی کوچه های شهر برای عرضه بامیه و زولبیا، انواع نان های روغنی و شیرمال، خرما، حلیم و انواع آش به ویژه آش رشته و سوپ های ویژه افطاری دایر شده می شود.
هر چند برخی غذاخوری ها در طول روز تعطیل هستند اما در این ساعات پایانی روز همه در تدارک مهمانان روزه دار هستند و سالن های غذاخوری و میزهای خود را برای ورود میهمانان آماده می کنند.
بعضی از مغازه داران نیز برای جلب مشتریان کالاهای خود را با تخفیف های ویژه ماه مبارک رمضان عرضه می کنند.
یکی از مغازه داران خیابان فردوسی سنندج گفت: با فرا رسیدن ماه رمضان فروش برخی اقلام از جمله آرد برنج، نشاسته، مرغ، شکر و خرما بیشتر می شود و خریداران بیشتری برای این اقلام مراجعه می کنند.
محمد ناصری افزود: قبل از شروع ماه رمضان خرید این اقلام را به اندازه مورد نیاز انجام داده ایم و می خواهیم که رضایت مشتریان خود را جلب کنیم.
وی اضافه کرد: در روزهای نخست ماه رمضان مردم وسایل مورد نیاز خود را خریداری می کنند و به همین خاطر در دهه نخست رمضان بازار فروش مواد خوراکی رونق خوبی دارد.
یکی دیگر از مغازه داران خیابان مردوخ سنندج که به گفته خودش به تازگی مغازه بامیه و زولبیا فروشی باز کرده گفت: هر سال در ایام مبارک رمضان مغازه گل فروشی را به بامیه و زولبیا تغییر می دهم.
وریا گلباخی افزود: در طول روز تهیه و ساخت بامیه و زولبیا را در مغازه انجام می دهیم و هنگام غرب فروش شروع می شود.
وی که جعبه های یک و 2 کیلوگرمی بامیه و زولبیا را آماده کرده بود اضافه کرد: قیمت های مصوب شورای تنظم بازار بوده و اما مشتریان باز هم می خواهند که تخفیف ماه رمضان را بگیرند.
جهاد کشاورزی کردستان برای تنظیم بازار و کمک به اقشار کم درآمد توزیع کالاهای اساسی را همزمان با ماه رمضان شروع کرده است.
شهروندان می توانند برای خرید کالاهای یارانه ای به فروشگاه های معتبر در شهرهای مختلف استان مراجعه کنند.

**توزیع بیش از 2 هزار تُن اقلام پرمصرف در کردستان آغاز شد
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توزیع بیش از 2 هزار تُن اقلام پرمصرف برای تنظیم بازار همزمان با ماه مبارک رمضان استان آغاز شد.
شهریار حنیفی افزود: این اقلام شامل برنج، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز است که متناسب با جمعیت شهرستان های استان در فروشگاه های زنجیره ای، اصناف و اتحادیه ها بین مردم در حال توزیع است.
وی با اشاره به اینکه این اقلام شامل 630 تُن برنج ، 995 تُن شکر ، 41 تُن گوشت قرمز و 420 تُن گوشت سفید است ادامه داد: این اقلام با 30 درصد تخفیف بین مردم عرضه می شود.
وی افزود: قیمت شکر هر کیلو 28 هزار و 500 ریال، ، برنج هر کیلو 27 هزار ریال، گوشت سفید هر کیلو 57 هزار ریال، گوشت قرمز وارداتی هر کیلو 210 هزار ریال و گوشت قرمز داخلی هم با قیمت هر کیلو 220 هزار ریال تعیین شده است.
به گفته وی، سال گذشته نیز همین مقدار اقلام پرمصرف در سه نوبت بین شهروندان کردستانی توزیع شده و شهروندان کردستانی می توانند در صورت مشاهده تخلفات در توزیع و عرضه اصناف با سامانه 124 اتاق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تماس بگیرند.
در این ایام که شهروندان مجبور هستند کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند، لازم است که نظارت بر بازار از ایام دیگر بیشتر شود.

**تشدید نظارت بر بازار کردستان همزمان با ماه رمضان
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طرح تشدید نظارت بر بازار و اصناف استان به مناسبت ماه رمضان هم اکنون توسط بازرسان اداره کل و همکاران افتخاری این طرح در حال اجرا است.
فرزارد سردار زاده افزود: طرح تشدید نظارت و پایش بازار ویژه ایام ماه مبارک رمضان از اول خرداد تا پنجم سال جاری در کردستان برگزار می شود و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این طرح برای جلوگیری از تخلفات و رعایت حقوق مصرف کنندگان از تمام ظرفیت همکاران خود استفاده می کند.
وی با اشاره به اینکه افزایش تقاضا برای مواد غذایی به ویژه اقلام پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، شیرینی های پرمصرف و مرسوم این طرح همزمان در سراسر استان برگزار می شود اظهار کرد: اهداف این طرح تامین و توزیع به موقع کالاهای پرتقاضای ماه رمضان با هدف تسهیل و تسریع در تامین و دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب است.
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: همچنین شهروندان برای ارایه گزارش تخلفات واحدهای صنفی می توانند با شماره 124 ناظران و بازرسان را در سرتاسر استان مطلع کنند.
سردار زاده گفت: علاوه بر حضور بازرسان در سطح بازار، گروه هایی در هر شهرستان های متشکل از زیرمجموعه های دانشگاه علوم پزشکی (معاونت غذا و دارو)، جهادکشاورزی، دامپزشکی و صنعت، معدن و تجارت تشکیل یافته تا به صورت تخصصی تر برخی بازرسی ها صورت بگیرد.
هم اکنون حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان فعالیت می کنند که از این تعداد 29 هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می شوند.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.