به گزارش خبرنگار ایرنا، نقش بانوان در مشارکت های سیاسی اجتماعی کشور بویژه انتخابات ها نه تنها از مردان کمتر نیست بلکه گاهی این مشارکت ها بیشتر و تاثیرگذار تر بوده و نقش موثر و مثبتی بر جامعه داشته است.
قبل از پیروزی انقلاب زنان در عرصه های مبارزه با رژیم ستمشاهی و در هشت سال دفاع مقدس نیز در مبارزه با رژیم بعث عراق دوشادوش مردان از نظام و میهن دفاع کردند و این مساله نشان دهنده اهمیت نقش زنان در عرصه های مختلف جامعه است.
شرایط جامعه امروز به گونه ای است که بانوان ما به آن درجه از آگاهی و بصیرت رسیده اند که بتوانند مسائل اجتماعی و سیاسی را تحلیل کرده و با حضور آگاهانه خود در عرصه های مختلف آینده ای روشن تر از همیشه برای کشور رقم بزنند.
در راستای آشنایی هر چه بیشتر با اهمیت و نقش بانوان در عرصه های مختلف بویِژه عرصه انتخابات میزگردی با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان، یکی از بانوان فعال مدنی و فرهنگی استان و همچنین یک استاد دانشگاه کردستان در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج برگزار شد.

**مشارکت سیاسی بانوان نقش تاثیری گذاری بر توسعه و پیشرفت کشور دارد
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری کردستان در این میزگرد با بیان اینکه زنان به عنوان نیمی از جامعه نقش تاثیرگذاری در توسعه کشور دارند افزود: بدون شک جامعه ما بدون استفاده از توانمندی های بانوان نمی تواند به پیشرفت در عرصه های مختلف دست پیدا کند.
لیلا آژیر توسعه سیاسی را پیش شرط توسعه اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: مشارکت و حضور زنان در عرصه های سیاسی سبب می شود وضعیت جامعه بخصوص جامعه بانوان و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آنان در آینده بهبود پیدا کند.
وی مشارکت کمتر زنان در تصمیم گیری های سیاسی را ناشی از بی انگیزگی آنان دانست و اظهار کرد: محتاط بودن یکی از ویژگی های بارز بانوان است و در مقایسه با مردان از قدرت ریسک پذیری کمتری برخوردار هستند بر این اساس باید با فراهم کردن بسترهای مناسب زمینه برای حضور هر چه بیشتر بانوان در عرصه های مختلف فراهم شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با اشاره به بی توجهی به جامعه زنان در دولت های نهم و دهم ادامه داد: در طول هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم مجالی به زنان برای ظهور و بروز استعدادهای آنان داده نشد.

**زنان بدون مشارکت سیاسی نمی توانند به اهداف خود دست یابند
فرخ لقا معتمد وزیری فعال فرهنگی مدنی حوزه بانوان نیز حضور و مشارکت پررنگ در جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر زنان در جامعه مشارکت سیاسی نداشته باشند و اجازه بدهند دیگران به جای آنان تصمیم بگیرند نمی توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.
وی یکی از مشکلات جامعه امروز زنان را بی باوری این قشر به توانایی های خود عنوان کرد و افزود: جامعه ما باید به توانمندی های این قشر از جامعه اعتماد کرده و از این توانایی ها در عرصه های مختلف مدیریتی بهره بگیرد.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه سنتی بودن بخش قابل توجهی از جامعه ما بر عدم مشارکت بانوان در عرصه سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار است اظهار کرد: ضعف قانون های حمایتی از بانوان در کشور نیز بر این مساله تاثیر گذاشته و موجب یک نوع بی انگیزگی در میان زنان می شود.
وی ادامه داد: امروز در میان بانوان جامعه ما افراد تحصیلکرده زیادی هستند که از توانایی ها و استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند لذا باید زمینه برای حضور این بانوان در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی و بروز این استعدادها فراهم شود.

**زنان با حضور گسترده و آگاهانه خود می توانند تاثیر مثبتی بر انتخابات داشته باشند
یکی از اساتید دانشگاه کردستان نیز گفت: زنان کشور ما به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه همواره بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای رشد و تعالی جامعه در جبهه های مختلف حضور داشته و برای توسعه کشور کوشیده اند.
نسرین علی اکبری با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از بانوان جامعه ما تحصیلکرده هستند افزود: بدون شک این افراد به عنوان قشر فهیم و تحصیلکرده جامعه می توانند با حضور آگاهانه خود نقشی تاثیرگذار بر انتخابات داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه انتخابات اصل مهمی است که به عنوان نمادی از دموکراسی در جوامع مطرح است اظهار کرد: جامعه ما هم با تجربه جمهوریت به عنوان یک اصل حکومتی از این نماد مدنی استفاده می کند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در طول قریب به چهار دهه از عمر انقلاب مردم ما همواره حضوری پرشور در عرصه های مختلف بخصوص انتخابات ها داشته اند و با انتخاب آگاهانه خود سرنوشت کشور را رقم زده اند.

** نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به جامعه زنان و خانواده
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری کردستان در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم جامعه زنان و خانواده را بصورت ویژه مورد توجه قرار گرفت افزود: در این راستا دولت تدبیر و امید یکی از شایسته ترین و توانمندترین بانوان را وارد کابینه خود کرد و در راستای رفع سیاست های تبعیض آمیز علیه زنان، تلاش های بسیاری انجام شد.
لیلا آژیر توجه به زنان روستایی و افزایش 100 درصدی زنان دهیار را از دیگر اقدامات دولت در این راستا برشمرد و گفت: در دولت یازدهم، روحی تازه به جامعه زنان داده شد و زمینه های تقویت خودباوری و اعتماد بنفس زنان و همچنین افزایش استخدامی بانوان فراهم شد.
وی با بیان اینکه رواج گفتمان عدالت جنسیتی در میان جامعه در دولت تدبیر و امید انجام گرفت اظهار کرد: در این دولت استفاده از بانوان برای سمت های مختلف مدیریتی از جمله فرمانداری و بخشداری افزایش پیدا کرد.
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری کردستان همچنین پیگیری حقوق زنان زندانی و زنان جرایم غیرعمد را از اقدامات دولت به حوزه زنان عنوان کرد و گفت: دولت یازدهم همچنین نگرش حمایتی به زنان متکدی، خیابانی و معتاد داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه تشکیل وزارت زنان و خانواده و یا سازمانی مستقل با این عنوان در دولت آینده باید مورد توجه قرار گیرد افزود: تشکیل این وزارتخانه یا سازمان منجر به تغییر نگرش جامعه نسبت به زنان و خانواده و همچنین افزایش فعالیت در راستای رفع مشکلات حوزه زنان می شود.
آژیر اظهارکرد: امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در چهار سال اخیر در راستای بهره گیری از ظرفیت های بانوان و رفع مشکلات موجود در حوزه زنان اقدامات موثری انجام داده است.
وی با بیان اینکه امور بانوان و خانواده استانداری درصدد است در راستای نهادینه کردن فرهنگ بهره گیری از ظرفیت زنان در سمت هایی مانند فرمانداری و بخشداری تلاش کند افزود: در دولت یازدهم بستر این مهم فراهم شده و امید می رود در دولت آینده بصورت جدی تر پیگیری شود.

**نگاه به فعالان مدنی و فرهنگی در دولت تدبیر و امید تغییر یافت
در ادامه این میزگرد خانم معتمد وزیری، بانوی فعال فرهنگی و مدنی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به سازمان های مردم نهاد داشته و در مجموع در این دولت نگاه به فعالان مدنی و فرهنگی تغییر مثبت پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در این دولت فضا برای فعالیت هرچه بیشتر فعالان فرهنگی و مدنی باز شد افزود: همچنین این دولت با نگاه مثبت خود موجب شد تعداد فعالان مدنی و تعداد NGOها افزایش یابد.
معتمد وزیری اظهار کرد: در گذشته فعالیت های نهادهای فرهنگی و مدنی زیر ذره بین دولت بود و برای هرکاری باید مدتها منتظر مجوز بودند اما در دولت یازدهم، دخالت دولت کمتر شده و اگر نیاز به مجوزی هم باشد بسیار سریع داده می شود.
وی ادامه داد: در دولت گذشته هر گونه حرفی در مورد حرکت های مدنی، حقوق زنان و غیره خط قرمز بود اما خوشبختانه در دولت تدبیر و امید این روند کاملا تغییر پیدا کرد.
به گفته وی همچنین در این دولت در راستای توانمندسازی نهادهای فرهنگی و مدنی، افزایش نمایشگاه ها، افزایش کنسرت ها و غیره تلاش های زیادی انجام شد.

**عدم مشارکت در انتخابات واگذاری حق خود به دیگران است
مدیرکل امور خانواده و استانداری کردستان در ادامه با اشاره به اهمیت حضور پرشور مردم در پای صندوق های اخذ رای گفت: بدون شک عدم مشارکت مردم در این رویداد سرنوشت ساز در واقع توهین به خود و واگذاری حق خود به دیگران است.
وی اظهار کرد: وقتی ما می بینیم که رای ندادن 18 میلیون نفر در انتخابات گذشته موجب شد ایران در شرایط سختی قرار بگیرد که دولت هنوز به سختی تلاش می کند آن را جبران کند باید آگاهانه و با بصیرت در پای صندوق های اخذ رای حضور یابیم.
آژیر افزود: شاید اگر آن دوران نیز آن 18 میلیون نفر با انتخابات قهر نمی کردند شاید هیچوقت در مسائل تحریم قرار نمی گرفتیم و مشکلاتی که دچار آن هستیم به وجود نمی آمد.

**مردم با حضور آگاهانه در انتخابات آینده روشن تری برای ایران رقم می زنند
بانوی فعال فرهنگی و مدنی نیز در این رابطه گفت: 29 اردیبهشت 96 برگ دیگری از تاریخ ایران ورق می خورد لذا باید همه ما در عرصه انتخابات حضور یافته و با انتخاب آگاهانه خود سرنوشت خوبی برای کشور رقم بزنیم.
فرخ لقا معتمد وزیری افزود: انتخاب ما باید به گونه ای باشد که مورد لعن و نفرین آیندگان قرار نگیریم و اجازه ندهیم افرادی انتخاب شوند که کشور و ملت را دچار مشکل کنند.
وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم راهی که طی این چند سال در کشور طی شده عقب گرد پیدا نکند اظهار کرد: بدون شک انتخاب آگاهانه زمینه را برای ایرانی آبادتر از گذشته فراهم می کند.

**تحریم انتخابات به نفع مردم و جامعه نیست
استاد دانشگاه کردستان نیز گفت: عدم مشارکت در انتخابات در واقع رفتار مدنی نبوده و قهر کردن با انتخابات و تحریم آن در واقع به نفع مردم و جامعه نبوده و منجر به انتخاب افرادی می شود که مد نظر ان افراد نیز نبوده اند.
علی اکبری اظهار کرد: بدون شک رای ندادن عده ای منجر به برگزار نشدن انتخابات نمی شود بلکه ما با عدم مشارکت خود حق و تکلیف قانونی خود را به دیگران واگذار کرده ایم.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت بصورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
7348/7352/1904
**خبرنگاران: افسانه گلباغی، شیوا اردلان منش/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.