به گزارش خبرنگار ایرنا قادر رحمان زاده افزود: در بیشتر کشورهایی که جنگ داخلی رخ داده است شاهد کم آبی یا آسیب هایی ناشی از زلزله بوده ایم که این اهمیت توجه به محیط زیست را نشان می دهد.
وی با اشاره به برخی از آمارهای نگران کننده در مورد محیط زیست ایران اظهار کرد: ایران رتبه اول فرسایش خاک را دارد و بیش از 70 درصد آب های زیرزمینی را مصرف کرده است.
وی ادامه داد: در صورت ادامه روند کنونی در 30 سال آینده جنگلی در ایران وجود نخواهد داشت و نزدیک به 30 میلیون نفر مهاجرت می کنند که این شرایط تهدیدی برای کشور است.
رحمان زاده با بیان اینکه 49 درصد بیشترین آمار بیکاری دانش آموختگان کشور مربوط به رشته محیط زیست است گفت: این آمار نشان می دهد که دانش آموختگان محیط زیست بیشتر از دیگر رشته ها با بیکاری مواجه بوده اند.
وی اظهار کرد: این شرایط نشانه دیگری از بی توجهی به محیط زیست است که ما را بر آن داشت برای ایجاد اشتغال برای این دانش آموختگان تلاش کنیم.
وی لایحه هوای پاک که اخیرا با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است را یکی از امور مورد پیگیری کانون و کمپین بیان کرد.
رحمان زاده افزود: در این لایحه کارشناسان محیط زیست در واحدهای تولیدی و کارگاه های آلاینده به کار گرفته می شوند.
وی تدریس درس انسان و محیط زیست در مدارس را یکی دیگر از ظرفیت های اشتغال دانش آموختگان محیط زیست دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش اولویت بکارگیری نیرو در این حوزه را با کارکنان خود دانسته است اما تلاش می کنیم که اولویت با بکارگیری نیروهای متخصص این حوزه باشد.
وی هدف از دعوت نماینده شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران به این نشست را در میان گذاشتن مشکلات در این زمینه بیان کرد و از عدم حضور نماینده در این نشست با وجود اینکه قول حضور داده بود، گله کرد.
مسئول کانون اشتغال دانش آموختگان محیط زیست در ادامه، خود فارغ التحصیلان را نیز در بیکار ماندن آنها بی تاثیر ندانست و گفت: با اینکه مدارس طبیعت در کشور در حال گسترش است اما در بیشتر این مدارس دانش آموختگان این رشته حضور ندارند.
رحمان زاده تلاش برای ایجاد نظام مهندسی مستقل محیط زیست را یکی از اهداف کانون بیان کرد و افزود: تشکیل پژوهشکده کارآمدی محیط زیست به منظور بهتر کردن چارت رشته محیط زیست و گنجاندن دروس مناسب و کارآمدتر از دیگر اهداف ما است.
وی ایجاد ستاد محیط زیست در شهرداری ها که نمونه آن در شهر مشهد تشکیل شده است و تشکیل سازمان مردم نهادی کشوری از طریق وزارت کشور را از دیگر اهداف بیان کرد.
عضو هیات علمی محیط زیست دانشگاه کردستان نیز در این نشست گفت: نمی توان یک یا 2 دلیل را مانع بیکاری دانش آموختگان رشته محیط زیست دانست و مطمئنا مجموعه ای از دلایل وجود دارد.
فرشید قربانی با اشاره به یکی از این دلایل افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته افزایش پیدا کرد اما دانش آموختگان در محل هایی نیاز به متخصص این رشته به کار گرفته نشدند.
وی ضمن اینکه از دانشجویان این رشته خواست که مطالعات خود را گسترش دهند، اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف در این رشته عدم تمرکز در ارائه آموزش های تخصصی و وجود پراکندگی در دروس است.
وی ادامه داد: در تغییرات جدیدی که نیز ایجاد شده است از اساتید نظرخواهی صورت نگرفته است.
6108
** خبرنگار و انشتار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.