دکتر هومن قصری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هموفیلی بیماری ارثی و ژنتیکی است که از طریق ژن موجود بر روی کروموزوم x منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه این بیماران در صورت خونریزی، خون آن قسمت متوقف نمی شود اظهار کرد: بیماران هموفیلی دچار کمبود شدید خون و نیازمند تزریق خون هستند.
وی ادامه داد: خونریزی داخلی در این بیماران سبب تجمع خون در داخل بافت و مفصل شده و مفصل، متورم و دردناک می شود و از کار می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه تجمع خون در مفصل برای طولانی مدت سبب تخریب مفصل می‌شود، اظهار کرد: در این موراد، صدمات جدی به مفصل وارد می‌ شود و استعداد خونریزی خود به خودی و مجدد را بالا می‌برد.
قصری کمبود فاکتور هشت را شایع ترین نوع هموفیلی و کمبود فاکتور 9 را کمترین نوع هموفیلی عنوان کرد و افزود: فاکتورهای انعقادی نوعی پروتئین هایی هستند که در کبد انسان تولید می‌شوند، کمبود هر یک از فاکتورهای 13 گانه در هر فرد موجب اختلال در انعقاد خون وی می‌شود.
وی اظهار کرد: تاکنون در استان کردستان 71 بیمار هموفیلی مبتلا به نوع شدید، 44 بیمار متوسط، 9 بیمار خفیف، 15 بیمار کمبود فاکتور خونی هفت و 17 بیمار مبتلا به سایر اختلالات خونریزی دهنده شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه هموفیلی جزو بیماران خاص نیازمند حمایت سازمان های حمایتی دولتی و مردم نهاد هستند گفت: تمام فاکتور های خونی و فرآورده های انعقادی مورد نیاز این بیماران در تعهد سازمان های بیمه گر پایه بوده و دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان به بیماران هموفیلی خدمات رایگان ارائه می کند.
وی اظهار کرد: افزون بر خدمات بیمه ای، خدماتی مانند دندانپزشکی (تا سقف هشت میلیون ریال)، فیزیوتراپی 20 جلسه، فرانشیز بستری (تا سقف 2 میلیون ریال)، MRI (یکبار)، سنجش تراکم استخوان ( یکبار)، آزمایشات روتین ( یکبار) در سال در تعهد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.
تاکنون هزار و 250 بیمار مبتلا به هموفیلی در کشور شناسایی شده است. 17 آوریل مصادف با 28 فروردین ماه هر سال بنام روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده است.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش /** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.