محمد غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج اظهار داشت: آفت سن غلات یک آفت بسیار خطرناک برای محصول گندم بوده که در صورت عدم کنترل به‌موقع، موجب کاهش «کیفیت آرد و نان» حاصله از آن می‌شود.

وی گفت: آفت عملکرد مزارع نیز از دیگر عوامل بروز سن غلات است که تاثیر مهمی در کاهش تولید خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: در سال گذشته 213 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان به منظور کنترل آفت سن سم‌پاشی شد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز حدود 200 هزار هکتار عملیات سم‌پاشی داشته باشیم.

وی گفت: تعداد 256 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در طول فصل داشت گندم، وظیفه بازدید و مراقبت از مزارع، تعیین ضرورت یا عدم نیاز به سم‌پاشی و اطلاع‌رسانی زمان مناسب کنترل آفت را بر عهده دارند.

غفوری افزود: کنترل آفت سن گندم در مرحله ریزش از مراتع به مزارع (سن مادر) نتیجه مطلوب‌تری را به دنبال خواهد داشت و کشاورزان بهتر است در صورت اعلام کارشناسان، در این مرحله اقدام به سم‌پاشی کنند.

وی اظهار کرد: رعایت تناوب در مصرف سموم برای جلوگیری از ایجاد مقاومت و در نتیجه کاهش کارایی سم از اهمیت زیادی برخوردار است که در این رابطه سموم جدیدی برای کنترل آفت سن توصیه و معرفی شده و ضرورت دارد کشاورزان هر سال از یک سم متفاوت برای سم‌پاشی مزارع استفاده کنند.

وی گفت: سال گذشته حدود 119 هزار هکتار از مزارع گندم برای کنترل علف‌های هرز سم‌پاشی شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه علف‌های هرز هر چه زودتر از بین بروند سهم آب و کود بیشتری برای محصول باقی مانده و در نتیجه عملکرد مزارع افزایش خواهد یافت خاطر نشان کرد: اعتبارات مورد نیاز برای کنترل آفات عمومی مزارع و باغات (موش‌ها و ملخ‌های صحرایی) فراهم شده است.

وی گفت: بررسی امکان استفاده از پهبادها برای پایش دقیق آفات و بیماری‌ها در مزارع و باغات و همچنین کانون کوبی و سم‌پاشی سریع نقاط آلوده در دستور کار مدیریت حفظ نباتات کردستان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 617995
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.