به گزارش ایرنا، بازاریابان حرفه‌ای می‌توانند با بررسی نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی، بررسی نیاز بازارهای هدف و ارائه اطلاعات درست به بخش تولید موجب توسعه تولید و فروش کالاهای داخلی شوند.
برگزیده جشنواره بازاریابان موفق محصولات خوراکی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مصرف کالای خارجی بیکاری جوانان ایرانی را به همراه دارد گفت: در مبارزه با عادت ناپسند خرید کالای خارجی باید از همه راه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی بهره برد.
خالد مارابی افزود: در مبارزه با خرید کالای خارجی باید از کارهای فرهنگی و تبلیغاتی برای آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و کودکان و از تاثیر رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد.
این بازاریاب موفق کامیارانی با اشاره به اینکه در این راه آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صداو سیما، دستگاه های آموزش عالی و مطبوعات دارای نقش اساسی و تاثیرگذار هستند اظهار کرد: اگر این نهادها بتوانند نقش مهم و ارزنده خود را به طور صحیح ایفا کنند می توان انتظار داشت که ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند.
مارابی با بیان اینکه بازاریابی اساسا جایی معنا پیدا می کند که رقابت وجود داشته باشد اضافه کرد: با خصوصی سازی هرچه بیشتر و ایجاد فضای رقابتی بین شرکت ها می توان در عرصه بازاریابی برای هزاران جوان ایجاد اشتغال کرد.
وی در خصوص مزایای بازاریابی برای شرکت های خصوصی گفت: رقابت بین شرکت های خصوصی با استفاده از ابزار بازاریابی باعث پیشرفت شرکت های خصوصی و تامین رضایت مردم شده و با قدرت گرفتن شرکت های خصوصی داخلی می توان نیم نگاهی به صادرات و حضور هرچه بیشتر شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی داشت.
این بازاریاب موفق 25 ساله کامیارانی با بیان اینکه مدت هشت سال است به کار بازاریابی مشغول است افزود: تاکنون برای 12 شرکت بزرگ داخلی در زمینه محصولات غذایی، آرایشی، شوینده و بهداشتی کار بازاریابی انجام داده است.
وی ورود خود به عرصه بازاریابی را با توجه به علاقه زیاد به این حرفه سر یک اتفاق بیان کرد و گفت: از رانندگی در شرکت پرآور در تهران به عنوان بزرگترین شرکت پخش ایران با 11 شعبه در سراسر کشور به بازاریابی در همین شرکت مشغول شده است.
مارابی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره که در آن برگزیده شده است اظهار کرد: هر ساله از میان تمامی بازاریابان شرکت های بزرگ پخش محصولات خوارکی، آرایشی و بهداشتی کشور هشت نفر به عنوان بازاریابان موفق انتخاب می شوند که امسال با تلاش جوانان کُرد پنج نفر اول این جشنواره کُرد بوده اند.
این بازاریاب موفق با بیان اینکه از 12 سالگی کار و درس را در کنار هم انجام داده است اضافه کرد: با توجه به اینکه نیاز مالی از سن کم من را به بازار کار سوق داد است اما این نیاز و سختی کار کردن هرگز نتوانست وی را از درس خواندن باز دارد.
به گفته او اعتماد به نفس، صبر، تلاش و پشتکار چهار ویژگی مهم است که اگر بازاریابی بخواهد موفق باشد باید از تمامی آنها برخوردار و توانایی به موقع استفاده کردن از آنها را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یک بازاریاب مجبور به برخورد با انواع اخلاق های متفاوت است گفت: داشتن اطلاعات اجتماعی از جامعه که بازاریاب در آن فعالیت می کند و قدرت روانشناسی انسان ها ابزاری مهم در دست یک بازاریاب برای مجاب کردن خریدار است.
این برگزیده جشنواره کشوری بازاریابی در خصوص جو منفی موجود در جامعه نسبت به شغل بازاریاب افزود: شغل بازاریابی به صورت صحیح به مردم معرفی نشده است و به همین دلیل یک بازاریاب فقط با ایجاد اعتماد در خریدار می تواند این ضعف را جبران کند.
مارابی ایجاد اعتماد در خریدار را وابسته به کیفیت و قیمت مناسب محصول و پیگیری تولید کنندگان در خصوص محبوبیت و بازتاب محصول تولیدی خود در جامعه دانست و اظهار کرد: بسیاری از تولید کنندگان داخلی توانسته اند با ایجاد این شرایط و استفاده از ظرفیت بسیار قدرتمند بازاریابان بازار داخلی را به دست بگیرند.
وی با اشاره به سختی های موجود در کار بازاریابی گفت: با مشتریانی برخورد کرده ام که تاکنون بیش از 10 بار به آنها برای خرید کالا مراجعه کرده ام اما تا به حال موفق به فاکتور گرفتن از آنها نشده وتا زمانی که موفق به این کار نشود دست از تلاش کردن برنخواهد داشت.
مارابی با بیان اینکه مطالعه و کتاب خواندن تاثیر زیادی در موفقیت انسان ها در هر زمینه ای دارد افزود: استفاده از کتاب ها و ترجمه های دکتر احمد روستا (پدر بازاریابی ایران) از عوامل تاثیرگذار در موفقیت او بوده است.
به گفته این بازاریاب موفق کامیارانی بازاریابی با توجه به اینکه نیازی به سرمایه مالی ندارد جز پر درآمدترین شغل های دنیا محسوب می شود.
وی مشکل عمده در بازار کالاهای ایرانی را تفاوت در قیمت یک جنس مشخص از سوی نمایندگی های مختلف دانست و اضافه کرد: در کارخانه های تولیدی باید بر فروش تولیدات خود به یک قیمت ثابت به تمامی نمایندگی ها نظارت بیشتری صورت گیرد.
مارابی با اشاره به اینکه کیفیت تولیدات خوراکی و غذایی داخلی خیلی بالاتر از محصولات خارجی است گفت: رونق بازار کالاهای ایرانی نیازمند انسان های دلسوز در عرصه تولید، حذف رابطه و برقراری ضابطه در کارخانه ها و مردمی که به کمپین نه به کالاهای خارجی پیوندند، است.
7349/6108
**خبرنگار: ژاله گرگانی /** انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.