به گزارش ایرنا شادی حق مردم است و هیچکس اجازه ممانعت از آن را ندارد اما در سال های گذشته با ورود برخی بدعت های نابهنجار در آیین های سنتی کشور از جمله چهارشنبه آخر سال، باعث شده گذر سالم جوانان از شادی های خطر آفرین این روز، تبدیل به چالشی برای خانواده ها و مسئولان شود.
ایرانیان همه ساله در آخرین سه شنبه سال خورشیدی با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند و بهار را با گرما و صمیمت آتش به آغوش خود می کشیدند که در دهه های گذشته برخی اعمال پرسر و صدا وارد این جشن باستانی شده و افراط در برپایی آن موجب پهن شدن سفره هفت سین برخی خانواده های ایرانی در لابی بیمارستان ها شده است.
ماجرای پرسر و صدا و آتشین مواد محترقه معمولا از اوایل اسفند آغاز می شود و در آخرین شب چهارشنبه سال اوج می گیرد و همه ساله سایه خود را بر معنی واقعی سرخی تو از من، زردی من از تو می افکند و دامش را در فرهنگ ایرانی تنگ تر می کند.
طبق اعلام مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در چهارشنبه سوری سال گذشته 2 هزار و 980 مصدومیت بر اثر انفجار مواد محترقه گزارش شده که 60 درصد قربانیان این حوادث را افراد با میانگین سنی 11 تا 29 سال تشکیل می دهند.
چه کسی می داند که امسال یا سال بعد، این دام، چند چشم زیبا را می بندد و با قطع کردن چند دست و سوزاندن چه چهره هایی، خانواده ها را داغدار می کند؟
ناگفته نماند امسال با توجه به حادثه پلاسکو و شهادت چند تن از آتش نشانان، برخی از مردم و دانش آموزان متفاوت تر از سال های گذشته به استقبال چهارشنبه آخر سال رفته اند که برگزاری پویش های مختلف در مدارس از جمله این تفاوت ها است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان به منظور تحلیل علل این آسیب در استان با چند تن از مسئولان و کارشناسان به گفت و گو نشسته که این مهمانان آموزش و آگاهی به خانواده ها را گام نخست در موفقیت برای نهادینه کردن برگزاری چهارشنبه سوری ای بی خطر در بین جامعه هدف به ویژه نوجوانان و جوانان عنوان می کنند.

** مشارکت مردم در آگاهی بخشی برای برگزاری چهارشنبه بدون خطر، یک ضرورت است
فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: اجرای نامتعارف آیین های سنتی، خطراتی را در پی دارد که ضروری است خانواده ها نظارت و مراقبت، نسبت به جوانان را در این مدت بیشتر کنند تا فرزندان آنها از رفتارهای پرخطر دوری کنند.
سردار مسعود خرم نیا با اشاره به اینکه فرهنگ مردم کردستان در توجه به اموال عمومی و طبیعت فرهنگی مثال زدنی است افزود: به هرحال در شهرهای پرجمعیت مواردی از رفتارهای پرخطر رخ می دهد.
وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان مهمترین قشر در معرض خطر آسیب های چهارشنبه آخر سال هستند گفت: آموزش و اطلاع رسانی به این قشر در زمینه حوادث و پیامدهای ناگوار چهارشنبه آخرسال ضروری است.

** مشارکت مردم در حفظ نظم عمومی از واقعیت های غیرقابل انکار هر جامعه است
معاون دادستان عمومی و انقلاب استان کردستان نیز گفت: مشارکت مردم در حفظ نظم عمومی از واقعیت های غیرقابل انکار هر جامعه ای است و تجربه نشان داده که مشارکت خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی در پیشگیری تاثیر بیشتری از برخی اقدامات نهادها داشته است.
کاظی کلی وند افزود: حساسیت دادسرا با توجه به تاکیدهای رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب کل کردستان در خصوص مواد محترقه، صرف نظر از قاچاق بودن این اقلام در راستای رعایت حقوق نظم عمومی و صیانت از جان شهروندان است.
وی با بیان اینکه هر ساله در رسانه ها شاهد اخباری مبنی بر بروز اتفاقات ناگوار و جانباختن و نقص عضو بسیاری از هموطنان هستیم افزود: مواد محترقه خطرناک که جزو کالاهای ممنوعه است از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و دادستانی به عنوان مدعی العموم وظیفه برخورد قضایی با خاطیان را در ایام پایان سال، از اولویت های کاری خود می داند.
به گفته وی، چنانچه هرکس وظیفه خود را به خوبی انجام دهد بسیاری از مشکلات حل می شود و خانواده ها نیز از این مساله مستثنا نیستند و مهمترین وظیفه مردم مراقبت از اعضای خانواده به ویژه کودکان و خردسالان در برابر حوادث چهارشنبه آخر سال است.
معاون پیشگیری دادسرای سنندج اضافه کرد: جشن نوروز میراث مبارک گذشته است؛ اما عده ای سوداگر برای کسب منافع شخصی خود با فرصت جویی از غفلت خانواده ها و ناآگاهی جوانان، از این موقعیت سوء استفاده می کنند.
کلی‎وند افزود: دادسرا و نهادهای قضایی همواره در تمامی شادی ها و غم ها در کنار مردم قرار دارد اما با اخلال گران امینت عمومی برخورد می کند و این نهاد تشکیل پویش های مختلف در برابر مخاطره های این روز را یکی از ویژگی های همراهی مردم با مسئولان می داند و از آنها استقبال می کند.

** کردستان از نظر فراوانی حوادث شب چهارشنبه سوری رتبه 13 کشور را دارد
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کردستان نیز با اشاره به حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال و شب نوروز سال گذشته در کشور افزود: 2 هزار و 980 مصدومیت گزارش شده که کردستان با 69 مورد حدود 2.3 درصد از کل حوادث را به خود اختصاص داده و از نظر فراوانی در رتبه 13 کشوری قرار دارد.
سعد الله اسماعیلی افزود: از اول اسفند سال گذشته تا 15 فروردین سال جاری نیز 159 مورد حادثه در کردستان گزارش شده که در مقایسه با آمار سال گذسته آن (93) که 124مورد بوده، حدود 27 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه سنندج با 50 حادثه در رتبه اول و شهرستان های سقز و مریوان در رتبه های دوم تا سوم، بیشترین فراوانی حادثه و سروآباد نیز کمترین مورد را در بین 10 شهرستان داشته است گفت: از تعداد کل حوادث کردستان 130 مورد از مصدومان مذکر و 29 مورد مونث، 133 حادثه در شهر، 21 مورد در روستاها و پنج مورد نیز در حاشیه شهرها گزارش شده است.
به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کردستان، بریدگی و زخم 88 درصد، سوختگی 60 درصد و 11 درصد نیز سایر موارد بوده است.
وی افزود: علاوه بر آن 112 حادثه مربوط به استفاده کنندگان از مواد محترقه و 47 مورد نیز مربوط به رهگذرها بوده است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در این مدت بیشترین میانگین سنی آسیب دیدگان 11 تا 29 سال و بیش از 60 نفر آسیب دیدگان دانش آموز و 40 نفر نیز شغل آزاد داشته اند، افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان بیشترین قربانیان را تشکیل می دهند وظیفه خطیر آموزش و پرورش، خانواده ها و نهادهای فرهنگی این است که آموزش آنان به مراقبت بیشتر معطوف شود.
وی با اشاره به اینکه نیروهای اورژانس از ساعت 12 ظهر روز 24 اسفند در میادین اصلی و ایستگاه های ثابت و سیار مستقر می شوند ادامه داد: مردم می توانند در صورت بروز هرگونه حادثه با حفظ آرامش، نیروهای امدادی و 115 را برای امداد رسانی در جریان بگذارند.

** حضور در پویش های 'نه به چهارشنبه خطرناک' نشان از آگاهی جوانان به مخاطره های هیجان های منفور است
مسئول پژوهش‌های مردم‌ شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این ارتباط به استفاده جوانان از مواد محترقه و خطرناک اشاره کرد و گفت: برای کنارگذاشتن چنین تفریحات خطرناکی باید در اقدام اول به صورت جدی تر در زمینه فرهنگ سازی حرکت کرد.
امیر صادقی با بیان اینکه مراسم چهارشنبه آخر سال و عید نوروز نسبت به 10سال قبل، با خطرات کمتری برگزار می شود که جای امیدواری است افزود: بسیاری از مدارس و دانش آموزان در کمپین چهارشنبه سوری فعال هستند که نشان از آگاهی نسل نوجوان به خطرات استفاده از مواد محترقه دارد.
به گفته وی، نقش نهادها در برنامه ریزی برای برگزاری چنین آیین هایی نیز مکمل پویش های مردمی در مقابله با خطرات هیجان های منفور چهارشنبه است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یک نهاد طرح های مختلفی را تدوین کرده که اگرقدرت اجرایی پیدا کنند گام موثری در فرهنگ سازی و جهت دادن به شیوه برگزاری این نوع از رسوم، برداشته می شود.
وی با بیان اینکه کم خطر برگزار شدن مراسم سال جدید، بستگی به مردم و بالا بردن سطح فرهنگ جمعی و احترام به حقوق دیگران دارد ادامه داد: نیاز است تمامی نهادها نیز برنامه هایی به صورت جمعی برای شهروندان برگزار کند تا خطرات برگزاری این رسوم کاهش یابد.
مسئول پژوهش‌های مردم‌ شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: فرهنگ امری پویاست به این معنا که یک رسم قرار نیست در طول تاریخ همیشه به یک نحو انجام پذیرفته و تغییری در آن حاصل نشده باشد.
امیر صادقی افزود: تحقیقات تاریخی نشان می دهند هیچ رسم و آیینی استثنا نبوده و با تفاوت هایی نسبت به همدیگر در طول زمان تغییر کرده اند که رسم چهارشنبه سوری نیز از این امر مستثنا نبوده و عوامل متعددی در ایجاد و تغییر یک رسم و آیین موثر هستند و ممکن است یک آیین از ریشه اولیه و فلسفه وجودی خود تهی شود و معنا و کارکردی جدید پیدا کند.
صادقی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی موجب کاهش حضور در مشارکت های جمعی شده است ادامه داد: نیاز است ارزش مناسبت های مختلف چه مذهبی و چه ملی را دریافت و از آن بیشترین بهره را برد.
یکی از کارشناسان ارتباطات اجتماعی در کردستان هم معتقد است عناصر فرهنگی ریشه در تاریخ ملت‌ها دارند و تغییر آن با روش‌های فرهنگی صورت می‌گیرد.
به گفته ابراهیم محمد حسینی تمامی سنن و فرهنگ‌ها در گذر زمان دستخوش تحول و دگرگونی می‌شوند که رسم چهارشنبه سوری نیز از این قاعده مستثنی نیست و در گذر زمان در ترکیب با عناصر فرهنگی مدرن، دچار تغییراتی شده است.
وی گفت: در تمام جشن‌ها، آیین‌های شادی بخش از عواملی است که سبب طراوت و نشاط جامعه می‌شود اما در جامعه ما از مناسبت‌های مختلف برای نشاط جمعی به خوبی استفاده نشده است و همین مسئله با مشکلاتی نیز همراه می‌شود.
در روزهای پایانی سال مردم برای ابراز شادمانی از فرا رسیدن سال نو، آیین های چهارشنبه سوری و آتش نوروز را برپا می کنند که این آیین ها با انفجار مواد محترقه همراه بوده و خطراتی برای شهروندان ایجاد می کند.
امسال در آستانه سال نو در کردستان، انجمن ها و دوستداران محیط زیست از شهروندان خواستند برای جلوگیری از آلودگی هوا از آتش زدن لاستیک فرسوده و استفاده از مواد محترقه خودداری کنند.
3034/ 7355
** خبرنگاران: حسن حسین زاده و وریا کرمی/ ** انتشار دهنده:مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.