به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، در پی انتشار خبر تخریب بخشی از باغستان سنتی قزوین، علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار عصر سه شنبه به همراه جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و اعضای شورای ساماندهی باغستان های سنتی قزوین در محل حاضر شده و از نزدیک در جریان این واقعه قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین درخصوص این اتفاق گفت: پس از بازدید از محل وقوع حادثه آنچه باید اشاره کرد تا عموم شهروندان و مخاطبان در جریان اصل واقعیت قرار بگیرند،این است که چیزی به نام آتش سوزی در محدوده باغستان سنتی حادث نشده اما با قطع تعدادی از درختان در این منطقه مواجه شدیم که مصداق تخریب باغستان محسوب می شود.
وی اظهار کرد: اگر چه محدوده ای که درختان آن قطع شده براساس طرح جامع شهری تغییر کاربری اخذ کرده است اما براساس مصوبه کارگروه هیچ یک از درختان نباید قطع می شد و اگر نگوئیم این اقدام رفتاری عمدی بوده اما این موضوع را باید حرکتی کاملا اشتباه و غیر قانونی دانست.
فرخزاد تصریح کرد: بر همین اساس با دستور استاندار و هماهنگی با دادستان عمومی و انقلاب قزوین مقرر شد با تخریب کنندگان باغستان اعم از آمرین و عاملین به شدت برخورد شود تا هیچ کس به خود اجازه ندهد در آینده این رفتار مخرب و مغایر با ارزش ها و اصول انسانی و حقوق شهروندی را تکرار کند.
وی در پایان اظهار کرد: باغستان سنتی قزوین از دارایی های ارزشمند استان به شمار می رود که همه باید در جهت حفظ و احیای آن تلاش کنند.
تخریب بخشی از باغستان سنتی قزوین در عصر روز جاری صورت گرفت.
هنوز به طور دقیق از میزان خسارت وارده به باغستان سنتی قزوین آماری اعلام نشده است،اما براساس گفته های محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین حجم تخریب ها بین 2تا 3هکتار و حتی بیشتر بوده و تخمین زده می شود که 500 اصله درخت به دست سودجویان و با هدف تغییر کاربری در این اتفاق قطع شده است.
باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب،شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
بخشی از تخریب باغستان سنتی قزوین به دست سودجویانی انجام شده که در سال های گذشته با انگیزه تغییر کاربری اراضی درآن بخش از باغستان سنتی قزوین که در کنار جاده و یا منازل مسکونی قرار دارد، درختان باغ ها را بریده و یا به اتش کشیده اند.
در حال حاضر به منظور حراست از این میراث و گنجینه سبز، شورای حفاظت از باغستان سنتی قزوین با عضویت دستگاه هایی چون استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان جهاد کشاورزی فعال است.
6104* 3013
خبرنگار: ناصر نیلی** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.