محمد علی حضرتی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درختان تخریب شده در باغستان سنتی قزوین مربوط به بخش های آسیب دیده این فضا که دارای پوشش کمی بودند رخ داده است.
وی اضافه کرد: این درختان به وسیله آتش و اره برقی مورد تخریب قرار گرفتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تخمین زد که وسعت باغ های مورد تخریب قرار گرفته بیش از 2 تا 3 هکتار بوده و در آنها حدود 500 اصله درخت که بیشتر آنها مثمر و بارور بوده اند از بین برده شده است.
وی با بیان اینکه این حادثه در ضلع غربی باغستان سنتی قزوین و در حوالی پشت دانشگاه علوم پزشکی رخ داده است،اظهار کرد: در گفت و گو با افراد محلی و برخی مالکان، آنها مدعی بودند برای تخریب درختان باغستان از شهرداری دارای مجوز هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: تخریب بخش هایی از باغستان سنتی قزوین در روز جاری به دست سودجویان و سوداگران و با هدف تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی صورت گرفته است.
حضرتی ادامه داد: به نظر می رسد اتفاق رخ داده حاصل منافع مشترک برخی از مالکان و یک دستگاه خاص بوده باشد.
این مسئول در ادامه گفت: درست در جنب باغستان سنتی قزوین شاهد خرید هیزم به قیمت 2 برابر معمول هستیم که این اقدام سازماندهی شده به نظر می رسد.
وی اضافه کرد: باید تاسف خورد که این اتفاق درست در آستانه روز درخت کاری و در سالروز فرمایش تاریخی مقام معظم رهبری که فرمودند حتی برای ساخت حوزه علمیه نیز نباید اراضی کشاورزی و درختان را تخریب کرد، صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار کرد:باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و درختان قطع شده در روز جاری در این مکان نیز در محدوده ثبت شده قرار داشته اند.
وی در پایان از پیگیری قضایی این موضوع خبر داد و گفت: از متخلفان به مراجع قضایی شکایت می کنیم و از دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز به عنوان مدعی العموم تقاضای رسیدگی به این موضوع را داریم.
تصاویری که به دست ایرنا رسیده است، نشان می دهد آن بخش از باغستان سنتی قزوین که بخش زیادی از پوشش درختان آن در سالهای گذشته تقریبا از بین رفته به دست برخی افراد که گفته می شود از مالکان بوده و یا از سوی مالکان مامور به این کار هستند،در حال تخریب می باشد.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
بخشی از تخریب باغستان سنتی قزوین به دست سودجویانی انجام شده که در سال های گذشته با انگیزه تغییر کاربری اراضی درآن بخش از باغستان سنتی قزوین که در کنار جاده و یا منازل مسکونی قرار دارد، درختان باغ ها را بریده و یا به اتش کشیده اند.
در حال حاضر به منظور حراست از این میراث و گنجینه سبز، شورای حفاظت از باغستان سنتی قزوین با عضویت دستگاه هایی چون استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان جهاد کشاورزی فعال است.
در زمان این اتفاق، نشست شورای حفاظت از باغستان سنتی قزوین در حال برگزاری بود.
3013
انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.