به گزارش ایرنا، رئیس این کنگره 2 روزه و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی روز یکشنبه در این آئین گفت: میزان مشارکت، ثبت نام و ارسال مقالات به کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ارومیه بسیار فراتر از دوره های قبل بود و 218 مقاله به این کنگره ارسال شد.
جلیل جباری مشارکت بالا در این کنگره را نشانه توجه ویژه مردم استان به تاریخ معماری و شهرسازی دانست و اظهار کرد: برگزاری این کنگره از لحاظ فرهنگی تبدیل به جریانی می شود تا حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی به صورت مدوام و مستمر صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از ظرفیت های بالای فرهنگی، تاریخی و گردشگری برخوردار است، افزود: حفاظت مستمر از آثار و ابنیه های تاریخی استان ضروری است.
رئیس کنگره تاریخ معماری و شهرسازی، آگاه سازی و افزایش دانش فنی کارشناسان و مهندسان را از دیگر نتایج مثبت این کنگره عنوان کرد و اضافه کرد: بناهای باقیمانده از گذشتگان در این استان، حاصل دانش بومی معماری است و اگر این بناها حفظ نشوند، شهرها چیزی برای معرفی کردن نخواهند داشت و همه شهرها شبیه هم خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه حفظ و احیای بناهای تاریخی مهمترین گام در جهت احیای هویت شهری است، ادامه داد: ما نخستین استانی بودیم که بدون نیاز به منابع، آمادگی خود را برای برگزاری کنگره اعلام کردیم و شاید تنها کنگره استانی باشد که در آن اساتید سرشناس معماری کشور به عنوان سخنران حضور دارند.
ویی با قدردانی از دستگاه هایی که به نوعی در برگزاری کنگره اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی را یاری کردند، افزود: با توجه به استقبالی که از این کنگره صورت گرفته است و با توجه به وجود ظرفیت های بالا به دنبال این هستیم تا دبیرخانه 2 سالانه تاریخ معماری و شهرسازی کشور را به این استان انتقال دهیم تا از این طریق زمینه برای فعالیت همه ی پژوهشگران فراهم شود.
معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این کنگره اظهار کرد: برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در استانی که به هفت آسمان و هشت بهشت نامگذاری شده، فرصتی برای عبور از مسیر عبرت‌آمیز تاریخ است.
تقی کهوریان ادامه داد: وجود غنای تاریخی و فرهنگی استان و شناخت تاریخ معماری و شهرسازی آثار به جای مانده از دوران گذشته لازمه ایجاد بستر مناسب جهت پژوهش در این حیطه است.
وی با بیان اینکه هزار و 525 اثر و ابنیه تاریخی در آذربایجان‌غربی ثبت ملی شده است، افزود: 2 اثر قره کلیسا و تخت‌سلیمان نیز ثبت جهانی شده و 3 اثر دیگر نیز در فهرست ثبت در میراث جهانی قرار گرفته است.
کهوریان ابراز امیدواری کرد تا مقالات منتخب این کنگره در غنای آن موثر باشد و با توجه به ظرفیت شناخته شده استان، زمینه انجام پژوهش‌های دیگر برای شناخت تاریخ و معماری آذربایجان‌غربی فراهم شود.
رئیس دانشگاه ارومیه، دیگر سخنران این کنگره گفت: حفظ میراث فرهنگی نمودی از اقتصاد مقاومتی بوده که متأسفانه به آن کم‌ توجهی شده است.
رحیم حب نقی، حفظ میراث فرهنگی را عامل رونق صنعت گردشگری دانست و اظهارکرد: امید است مسئولان مربوطه بناهای تاریخی را آباد و مرمت کنند و با شناساندن ابعاد مختلف تاریخ و معماری آذربایجان‌غربی گامی بلند در راستای گسترش این صنعت بردارند.
وی با اشاره به اینکه تاریخ ما هویت ماست، افزود: حفظ میراث فرهنگی پلی بین نسل قدیم و آینده ایجاد می کند و ما وظیفه داریم تا از میراث ماندگار استان خود حفاظت کنیم.
رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه پردیس دانشگاه ارومیه قدمت آکادمیک چندین ساله دارد، افزود: نخستین مدرسه طب ایران در ارومیه تأسیس شده بود که در سال گذشته ساختمان چوبی این مدرسه تاریخی ثبت ملی شد.
به گزارش ایرنا در این کنگره جهانگیر درویش، معمار برجسته کشور و طراح و معمار نخستین ساختمان رادیو و تلویزیون در آذربایجان غربی به تشریح نحوه طراحی و ساخت این ساختمان پرداخت.
در ادامه این کنگره پیام پروفسور نادر اردلان، معمار پیشکسوت و برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور به چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قرائت شد.
معمار برجسته ایرانی در بخشی از این پیام ضمن قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به خاطر برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی آورده است: کسانیکه مثل ما در عرصه هنر و معماری قدم برمی دارند، نقش موثری در پیشبرد میراث فرهنگی و تمدن بشری ایفا می کنند.
اردلان ادامه داده است: با توجه به اینکه مشکلات زیست محیطی و بحران آب از مشکلات اساسی جامعه ایرانی است، برای حل این مشکلات اصولی چون محور قراردادن هویت زمینه مشترک، راه های گفت و گو برای رسیدن به هویت مشترک و قدر نهادن به میراث فرهنگی در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داده است: باید به این اصل پایبند بود که یک کره زمین وجود دارد و خاصیت این کره مطابقت با جامعه جهانی است.
چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران از هشتم تا نهم اسفندماه جاری در پردیس دانشگاه ارومیه برگزار می شود؛ نشست های تخصصی با حصور محققان و پژوهشگران در خصوص تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی میراث آب و کشاورزی، آسیب شناسی معماری معاصر ارومیه، مدیریت ذخائر فرهنگی و برپایی نمایشگاه طراحی، معماری و صنایع دستی از برنامه های جنبی این کنگره است.
در این کنگره مدیران دستگاه های اجرایی، پیشکسوتان معماری و شهرسازی و جمعی از دانشجویان رشته معماری حضور داشتند.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.