به گزارش خبرنگار ایرنا دبیر ستاد اقامه نماز در کردستان در این همایش اظهار کرد: آنچه که هم اکنون در اجتماع می بینیم نشان از آن دارد که بسیاری از امور با اصل دین سنخیت ندارد و این جای نگرانی است.
محمد مهدی طالبی با اشاره به پژوهشی که در 12 استان کشور به عنوان پایلوت انجام شده است افزود: طبق این پژوهش، 47 درصد از نوجوانان و جوانان کشور همیشه نماز می خوانند.
وی اضافه کرد: 24 درصد جوانان اغلب اوقات، 21 درصد برخی اوقات و هشت درصد نیز هیچگاه نماز نمی خوانند که آمار کمی نیست.
به گفته وی نقش نخبگان و متولیان در تشویق جوانان به نماز بسیار مهم است و آنان باید این نقیصه را جبران کنند.
طالبی گفت: در نظام بودجه کمترین اعتبار مربوط به مسائل فرهنگی و کمترین بودجه مسائل فرهنگی نیز به نماز مربوط است که نیاز است مسئولان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

** نماز می تواند فرد و جامعه را متحول کند
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه نماز می تواند فرد و جامعه را متحول کند گفت: اگر فرد و جامعه متحول شود حقیقت نماز ادا شده است.
حجت الاسلام محمد علی شیخ الاسلام اضافه کرد: زمانی حقیقت نماز را در می یابیم که برکات آن برای ما روشن شود.
وی ادامه داد: اگر انسان در مقام عمل و بازخورد عبادتش به این نگاه رسید به حقیقت دست یافته است.
حجت الاسلام شیخ الاسلام با بیان اینکه در جهانی مدرنیته زندگی می کنیم افزود: در این جهان، مردم و به ویژه جوانان نگاه منیت دارند و دیدی اشتراکی ندارند و به دنبال فراغ و بی مسئولیتی هستند.
وی اظهار کرد: یکی از عواملی که موجب دوری جوانان از دین و نماز شده است پارادوکسی است که بین رفتار عالمان دینی و دین وجود دارد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان گفت: جوانان وقتی می بینند که عدالتی که در دین اسلام بر آن تاکید شده در جامعه وجود ندارد، ذهنیتی منفی به دین پیدا می کنند؛ چرا که انتظار دارد طبق آنچه که در قرآن و آموزه های دینی وجود دارد عمل شود.
حجت الاسلام شیخ الاسلام ادامه داد: باید کاری کنیم که صداقت در ذهن مردم و جوانان بکاریم و به آنان بفهمانیم که حقیقت اسلام برخلاف امور ما، جان پرور است.

** عدم ایمان به غیب باعث فساد می شود
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز به نقش نماز در ممانعت از فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: عدم ایمان به غیب و ماتریالیسم فکری و عقیدتی باعث ایجاد فساد در جامعه می شود.
عبدالسلام کریمی با بیان اینکه ایمان به نماز و برکات آن موجب کاهش منکرات در جامعه می شود افزود: اگر روح نماز تحقق یابد افسردگی و استرس نیز موضوعیت پیدا نمی کند.
وی ادامه داد: عمل به دین ثمره ایمان است و طبق فرموده خداوند نماز انسان را از فحشا و گناه باز می دارد.
وی ممانعت از مفاسد اقتصادی را در سایه عوامل درونی و بیرونی انسان دانست و گفت: غیر از عوامل درونی که برکات نماز یکی از عوامل آن است، نظارت و مدیریت بر رفتار کارکنان ارگان ها نیز به عنوان عوامل بیرونی ضروری است.

** 98 درصد از بزهکاران کسانی هستند که هیچگاه نماز نخوانده اند
مسئول کمیته راهبردی بانوان دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان نیز بیان کرد: 98 درصد از بزهکاران کسانی هستند که هیچگاه نماز نخوانده اند و 2 درصد دیگر نیز از روی جهالت نماز خوانده اند.
فاطمه سهرابی افزود: نمازگزار واقعی کسی است که به برکات آن اعتقاد دارد که همین ایمان واقعی، او را از منکرات دور نگه می دارد.
وی گفت: تربیت فضای معنوی، تقویت محبت در خانواده، ثبات شخصیت، تامین بهداشت روانی خانواده، ایجاد انسجام وهمدلی، الگو برداری فرزندان از والدین و رعایت نظم و انضباط از جمله برکات نماز است.
به گفته وی، رسانه ها باید نقش خود را در ایجاد فرهنگ نمازخوانی در میان جوانان به درستی ایفا کنند.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.