بتول سرکانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح با توجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش ذخایر خون و نیز با پیروی از دستورات دینی برای کمک به همنوعان است تا بخشی از نیاز بیماران نیازمند به خون در بیمارستان‌ها تامین شود.

وی تاکید کرد: در نخستین روز این طرح ۵۰ متقاضی اعلام آمادگی کردند و تعدادی هم در ۲ مرکز انتقال خون سنندج و سقز حضور یافته و اقدام به اهدای خون کردند.

سرکانی با بیان اینکه در این طرح بر حضور همه اعضای خانواده جهادگران برای اهدا خون تاکید شده است، افزود: با توجه به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ساعت های مشخصی برای حضور خواهران بسیجی در مراکز انتقال خون تعیین شده تا ازدحام ایجاد نشود.

مدیرکل انتقال خون کردستان هم گفت: در قالب این طرح ۲۲ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که ۱۵ نفر از آنان در نخستین روز موفق به اهدای خون شدند.

محمد سعید کریمیان با بیان اینکه پس از اطلاع رسانی لازم درباره کاهش ذخایر خون در استان، هم استانی‌های به یاری بیماران نیازمند به خون شتافتند، تاکید کرد: از  اول تا ۱۴ فروردین امسال آمار اهدای خون برای بیماران نیازمند با وجود شیوع ویروس کرونا در این استان ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود.

وی یادآور شد: ۸.۴ درصد از اهداکنندگان خون در تعطیلات نوروز امسال را بانوان تشکیل دادند.

مدیرکل سازمان انتقال خون کردستان با اشاره به اینکه در مدت یاد شده ۹۳۸ نفر به مراکز اهدا خون مراجعه کردند، اضافه کرد: از این تعداد ۷۹۷ نفر موفق به اهدا خون شدند.

کریمیان با تاکید بر اینکه اهدای خون هیچ تاثیری در تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد، گفت: اهدای خون موجب جایگزینی گلبول های جدید می‌شود و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

وی به مراجعه ۳۳ هزار و ۴۹۹ دواطلب در سال گذشته به مراکز انتقال خون استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲۴ هزار و ۶۲۶ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۷۰ درصد آنان اهدا کننده مستمر خون و بقیه از اهداکنندگان باسابقه هستند.

کریمیان نیاز به خون را نیازی همیشگی اعلام کرد و اظهار داشت: بیماران خاص مانند مبتلایان به سرطان خون، تالاسمی و مصدومین حوادث رانندگی و مادران باردار از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن هستند.

از هر کیسه خون، سه فرآورده شامل گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما تولید می‌شود که هر فرآورده جان یک بیمار را نجات می‌دهد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۰۵۰۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور نیز به ۳۷۳۹ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.