دانش زندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اولین روز اجرای طرح فاصله گذاری ساعت صفر جمعه هشتم فروردین بود، اظهار داشت: در این روز ۱۴۴ هزار و ۳۱۷ مورد تردد در محورهای استان روی داد که این میزان به نسبت روز گذشته آن (هفتم فروردین ۱۳۹۹) که ۱۷۲ هزار و ۱۵ مورد بود حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: در روز هفتم فروردین متوسط تردد در هر کدام از ۵۸ محور ارتباطی این استان ۱۲۴ دستگاه در هر ساعت بود که این آمار در روز هشتم فروردین (آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی) با ۱۵ درصد کاهش به ۱۰۵ تردد در هر ساعت رسید.

رییس مرکز مدیریت‌های راهداری، حمل و نقل جاده‌های کردستان یادآور شد: در روز هشتم فروردین ۲۲ هزار و ۲۵ دستگاه از مبادی ورودی به این استان وارد شدند که در مقایسه با ۲۶ هزار و ۴۴۹ مورد روز هفتم نیز از کاهش ۲۳ درصدی برخوردار بود.

زندی تاکید کرد: آمار خودروهای خروجی از استان نیز از ۲۷ هزار و ۳۵۵ دستگاه در روز هفتم فروردین با ۲۳ درصد کاهش در روز هشتم این ماه به ۲۱ هزار و ۱۳۷ مورد رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح نوروزی راهداری کردستان از ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ادامه دارد، گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۸۴ هزار و ۴۵۸ مورد تردد در محورهای استان انجام شده که به نسبت سه میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۱۵ مورد مدت مشابه سال قبل از ۳۹ درصد کاهش برخوردار است.

طرح فاصله گذاری اجتماعی شامل تشدید محدودیت هایی در جاده‌ها و شهرها است و در این طرح این طور دیده شده که تنها افراد ساکن در یک شهر اجازه ورود به یک شهر را دارند و حداکثر امکان عبور بقیه شهروندان از کنار گذر شهر است.

اعمال محدودیت حداکثری در تمام امکانات نقل و انتقال مسافربری اعم از هوایی، ریلی و وسایل نقلیه بین شهری است؛ مقرر شد بر اساس نیاز هر استان و اعلام استانداران وزارت راه و شهرسازی در حد ضرورت امکانات نقل و انتقال را با رعایت تمامی نکات بهداشتی در اختیار استان‌های مختلف قرار دهند.

البته نیروهای انتظامی، نیروهای امدادی و کلیه وسایل باری که امکانات ضروری و سوختی را جابجا می‌کنند و همچنین آتش نشانی ها از این قاعده مستثنی هستند.

مطابق آنچه در بیانیه کمیته اجتماعی-انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده جزئیات طرح فاصله گذاری اجتماعی به شرح زیر است:

صرفاً افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود آن شهر بوده و ورود افراد غیرساکن ممنوع است. نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو، بیمه‌نامه خودرو صورت می‌پذیرد.

خروج افراد غیرساکن و مسافر شهرهای محل حضور فعلی برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع و بلکه تسریع می‌گردد. این افراد در طول مسیر اجازه ورود به شهرها را نداشته و از کنارگذرها عبور خواهند نمود. مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان زمان طرح تعطیل است.

پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز تفریحی، استخرها و... که محل تجمع افراد هستند، تعطیل خواهند بود.

اصناف و مشاغل مشمول مقررات این طرح در قالب گروه‌بندی سه‌گانه (گروهی که باید کاملاً فعال باشند، جدول شماره یک، گروهی که باید تعطیل شوند و گروهی که بر اساس اقتضا و شرایط محلی فعالیت آنها می‌تواند مجاز باشد جدول شماره دو) به شرح پیوست، فعالیت می‌نمایند.

ادارات دولتی برابر بخشنامه صادره معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری استخدامی حداکثر با یک‌سوم نیروهای اداری و به‌صورت نوبت‌بندی خدمات‌رسانی خواهند کرد.

 برگزاری هرگونه مراسم که موجب تجمع افراد شود (اعم از رسمی و غیررسمی) ممنوع است.

تردد خودروهای امدادی و درمانی، پلیس، حمل بار، کالاها، مایحتاج مردم، سوخت مشمول ممنوعیت‌ها نمی‌گردد. محدودیت حداکثری در جابجایی مسافر با هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری ضمن اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی، اعمال می‌شود.

طرح کنترل‌های بهداشتی در مبادی خروجی با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت بسیج، هلال‌احمر و سایر بخش‌های ذی‌ربط در نقاط موردنظر، اجرایی خواهد شد.

ممنوعیت‌های تعیین‌شده شامل کارکنان دستگاه‌های دولتی که محل سکونت آن‌ها با محل کارشان در یک نقطه قرار ندارد نمی‌گردد و تیم‌های تشخیصی مستقر در مبادی کنترلی با احراز موضوع نسبت به صدور تردد این دسته از کارمندان اقدام می‌نمایند.

به منظور تضمین اجرای طرح، خودروهای افراد متخلف از این مقررات به مدت یک (۱) ماه با اخذ کلیه هزینه‌های جانبی توقیف می‌شود. همچنین جریمه نقدی به مبلغ پانصد هزار تومان و پلمپ واحدهای صنفی متخلف با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی به مدت یک ماه، در دستور کار قرار دارد.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات و نکات مورد تأکید را مستمراً به اطلاع مردم عزیز ایران می‌رساند و همچنین این کمیته آماده دریافت نظرات پیشنهادها است.

برای اطلاع عموم، کمیته مستقر در وزارت کشور در سطح ملی و ستادهای استانی و شهرستانی مدیریت بیماری کرونا مستقر در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، مسئول پیگیری فرایند اجرای طرح بوده و به‌صورت روزانه ضمن رصد شرایط، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام خواهد نمود.

برای اجرای طرح فاصله گیری اجتماعی لازم است افراد ساکن یا بومی هر منطقه از مسافران و افرادی که وارد آن منطقه شده‌اند متمایز شوند،  در بیانیه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای شناسایی افراد ساکن و بومی کنترل کارت ملی، پلاک خودرو و بیمه‌نامه خودرو پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.