پیمان فتاحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبار هزینه شده برای  اجرای این طرح ها، ۲۱۸ میلیارد و ۵۹۱ میلیون ریال است که با بهره‌برداری از آن برای  ۲۲۲  نفر سال  تثبیت شغل  انجام  شده است.

وی افزود: عملیات های مکانیکی، آبخیزداری  و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح مدیریت بوم سازگان زاگرس با اعتبار۲۷ میلیون و ۳۲۰  میلیون ریال  انجام شده  و تاکنون  هفت بند  خاکی با حجم آبگیری ۴۸۲ هزار متر مکعب  و ۲۵۰ بند کوتاه اصلاحی سنگی، گابیونی و سنگی - ملاتی و ۱۲۲ هکتار عملیات بانکت بندی  در محدوده  ۵۲ هزار هکتار اجرا شده است.

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه‌کرد: با اثر بخشی از  اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری  علاوه بر کاهش ریسک سیلاب درحوضه ها، افزایش نفوذپذیری و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تقویت پوشش گیاهی، کنترل و کاهش هدر رفت خاک در سطح ۲۷۸ روستای استان،  ۶۵ هزار نفر نیز  به صورت مستقیم و غیرمسقیم  از این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند. 

فتاحی با اشاره به شماره تلفن گویای ۱۵۰۴ یگانحفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف و تخریب مراتع، قطع و حمل غیر مجاز درختان ،می توانند با این شماره تلفن تماس گرفته و موارد را به ماموران این اداره کل اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ اسفند و با شعار «نهالکاری همگانی،  برای ایرانی سرسبز» در کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.