سعدی نقشبندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد آبگرمن خورشیدی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ تهیه و با هدف کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم جنگلی برای تامین آب گرم به بهره برداران روستایی شهرستان های مریوان، بانه، کامیاران، سروآباد و دیواندره به صورت رایگان واگذار شد.
وی افزود: ۳۸ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به اهالی روستای عیسولی مریوان، ۲۹ دستگاه به اهالی روستاهای کوله بز، دول ارزن، دارینه، گرماب، نیروان و برویشکانی از توابع شهرستان بانه، ۱۰ دستگاه در روستای سرخه توت کامیاران، ۱۰ دستگاه در روستای کلجی سروآباد و سه دستگاه برای تامین آبگرم مصرفی مدارس روستاهای هزارکانیان، مودی و آب باره شهرستان دیواندره تحویل داده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کردستان تاکید کرد: امسال هم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح پایش، پیشگیری، کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی در سطح ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار ایجاد کمربند حفاظتی به طول سه هزار متر و تغییر الگوی سوخت با استفاده از آبگرمکن خورشیدی  برای ۳۸ خانوار پیش بینی شده است.  
نقشبندی یادآور شد: با هدف حفاظت و حمایت  بیشتر از پوشش گیاهی جنگل‌های زاگرس و در راستای اجرای  طرح بوم سازگان زاگرس  نیز عملیات بهداشتی و کنترل آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی در سطح ۸۰۵ هکتار و تغییر الگوی سوخت برای ۵۰ خانوار بهره بردار در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگل‌ها از برنامه‌های استراتژیک سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور است، گفت: این طرح به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی صورت گرفته است.
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری کردستان اضافه کرد: خانوارهای روستایی که  همکاری و مشارکت ویژه ای در جلوگیری از تخریب و تصرف و اطفاء حریق و طرح‌های احیایی داشتند در اولویت قرار دارند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان  از  مردم خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی استان  آماده است گزارش تخریب و تصرف و قطع درختان خودرو و جنگلی و آتش سوزی‌های احتمالی را از طریق سامانه تلفنی شبانه روزی  ۱۵۰۴ دریافت و رسیدگی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.