معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سهم سال گذشتته  آبخیزداری استان از منابع صندوق توسعه ملی ۱۹۰ میلیارد ریال بود که با آن عملیات آبخیزداری در ۲۴ حوضه آبخیز اجرا شد.

محمد فرامرز افزود: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه های آبخیزداری اختصاص یافت که از این رقم ۱۰۸ میلیارد ریال جذب شده است.

وی گفت: امسال با افزایش دریافت اعتبار از این صندوق ۱۰ میلیارد ریال به مطالعات آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی گفت: با اعتبارات تخصیص یافته به این بخش امسال مطالعات آبخیزداری ۳۱ درصد و اجرای پروژه ها نیز ۱۱.۰۶ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون عملیات آبخیزداری در ۳۸ حوضه آبخیز و در مساحت ۳۶ هزار هکتار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجراست.

وی از اجرای عملیات مکانیکی در ۸۱ هزار متر مکعب از اراضی منابع طبیعی استان خبر داد و افزود: عملیات بیولوژیکی نیز در راستای تقویت پوشش گیاهی استان در ۳ هزار و ۴۸۲ هکتار انجام شده است

فرامرز از اجرای عملیات حفاظت و حمایت کمربندی حفاظتی سبز استان به طول ۳۴ کیلومتر نیز خبر داد و افزود: اعتبارات استانی آبخیزداری نیز در سال جاری ۱۳۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال است.

فرامرز افزود: علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی، امسال از محل سفر مقام معظم رهبری نیز پنج میلیارد ریال اعتبار به آبخیزداری استان اختصاص یافته است که همه این رقم دریافت و هزینه شد.

وی گفت: با توجه به این که برای اجرای عملیات آبخیزداری از سال ۹۰ تا ۹۶، فقط ۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و ۱۳۰ میلیارد ریال نیز از اعتبارات بین المللی هزینه شده است،  هم اکنون جهش خوبی در اعتبارات این بخش دیده می شود و می توان استان را در زمینه اجرای طرح های آبخیزداری به جایگاه قابل قبول رساند.

آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی  می شود.

گستره‌ حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بیابان و ۴۳۶ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.