علیرضا احمدی اسکویی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر این مساحت به عملیات توسعه و احیای رویشگاه های باریجه اختصاص یافته است.  

وی در مورد طرح هایی که امسال در قالب عملیات توسعه و احیای رویشگاه های گیاهان داوریی انجام می شود نیز اظهار داشت: امسال هنوز مصوبات این بخش و اعتبارات ابلاغ نشده است اما ۶ میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی به گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

وی میزان برداشت گیاهان دارویی در قالب طرح های توسعه را در سال گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم  اعلام کرد و افزود:  این رقم شامل برداشت باریجه و کتیرا است و هم چنین برداشت گیاهان دارویی فقط در قالب طرح های توسعه انجام می شود و خارج از این چهارچوب هر گونه برداشت از گیاهان دارویی غیر مجاز است.

وی افزود: امسال در قالب قراردادهایی که منعقد شده است میزان برداشت گیاهان دارویی ۷ هزار و ۸۵۰ کیلوگرم است و این میزان برداشت در قالب ۴ طرح که منعقد شده است ممکن می شود.

وی با بیان این که دو قرارداد ویژه زرشک کوهی نیز منعقد خواهد شد خاطرنشان کرد: پس از بررسی طرح و در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی این دو قرارداد منعقد می شود و با اجرای ان ۲۰ تن زرشک کوهی برداشت خواهد شد.  

وی محل اجرای این طرح ها را شهرستان های بجنور، فاروج، گرمه و جاجرم اعلام کرد و اظهار داشت:  طرح های بهره برداری در ۱۳ هزار و ۵۰ هکتار به مزایده گذاشته شد و همچنین مزایده ۲ طرح بهره برداری زرشک کوهی، اواخر تابستان و اوایل پاییز برگزار می شود.

کارشناس مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برداشت گیاهانی همچون شیرین بیان، ثعلب، گونه‌های گیاهی پیاز دار و انواع لاله‌ها همچون لاله واژگون ممنوع است،  اضافه کرد: برداشت گیاهان دارویی از جمله باریجه، کتیرا، زرشک وحشی، آویشن، کلپوره، مرزه کوهی هم مجاز مشروط است.

اسکوئی گفت: البته برداشت گیاهان دارویی که ممنوعیت برای بهره برداری از آن نیست فقط در حد مصرف خانگی و در حد چند گرم تا یک کیلو مجاز و در غیر این صورت تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

وی گفت: برداشت گونه هایی مانند شیرین بیان، ثعلب و لاله واژگون و در مجموع گیاهانی که ریشه و ساقه آن مورد استفاده قرار می گیرد، به علت این که ریسک برداشت آن ها را با خطر انقراض مواجه می کند مطلقا ممنوع است مگر آن که در اراضی مستثنیات روییده شده باشد.  

وی تأثیر بارندگی ها را در منابع طبیعی خراسان شمالی مثبت ارزیابی کرد و افزود: امسال پوشش گیاهی منابع طبیعی متراکم و وضعیت رویشگاه ها خیلی خوب بود.

وی در مورد چرایی اختصاص بیشتر طرح ها به باریجه این گیاه را اقتصادی خواند و افزود: باریجه ارزش صادراتی، صنعتی، دارویی و علمی دارد و همین عوامل بازار فروش این گونه گیاهی را رونق داده است.

 بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی  در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است.

تنوع گیاهان در ایران سه برابر بیش از تنوع این گونه ها در اروپا است و این مزیتی برای کشور ما به شمار می رود. 

در خراسان شمالی هم ۳۵۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و ۲۸۵ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن است که معروف ترین آنها زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.
ب/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.