سرهنگ موسی الرضا حیاتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 700 فقره پرونده تخلف در حوزه تخریب و تصرف عرصه های طبیعی استان در دستگاه قضا مفتوح است که بعضا مربوط به چندین سال پیش است اما هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.
وی افزود: طولانی شدن رسیدگی به پرونده های تخلف، سبب افزایش تخلفات و میزان تخریب و تصرف ها می شود.
وی با بیان اینکه در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و برخورد با متخلفان جای هیچ ملاحظه ای نیست، گفت: اگر پرونده ها، کاستی و یا نقصان دارد، دستگاه قضا باید آنرا عودت دهد تا نسبت به رفع آن اقدام و مدارک کامل تر شود.
وی افزود: از دستگاه قضا انتظار می رود نسبت به تعیین تکلیف و سرعت دادن به روند رسیدگی به پرونده های تخلفات حوزه منابع طبیعی اقدام کند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صرف تشکیل پرونده برای تخلف ها، نمی تواند منجر به نتیجه شود و انتظار می رود پرونده ها با صدور حکم، به نتیجه برسد.
سرهنگ حیاتی همچنین با انتقاد از اینکه ارزش ریالی تخلف ها در پرونده ها و جداول مربوط درج نمی شود، گفت: اگر میزان ارزش ریالی خسارت های وارد شده به عرصه های طبیعی محاسبه و درج شود، برنامه ریزی و دریافت خسارت ها راحت تر انجام می شود.
وی افزود: محاسبه میزان خسارات کار سختی نیست اما این اقدام در عمل انجام نمی شود که این نقیصه ای در رسیدگی به پرونده های تخلف به شمار می رود.
وی گفت: در نیمه نخست امسال 417 فقره پرونده تخلف تخریب و تصرف در استان تشکیل شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال 17 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: تخریب و تصرف زمین های ملی شامل قطع کردن درخت و نهال، بوته کنی و چرای غیرمجاز دام است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست پارسال 46 فقره آتش سوزی در 281 هکتار از عرصه های طبیعی استان رخ داده بود که این رقم امسال به 78 هکتار کاهش یافته است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.