مسلم مرادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پروژه با همکاری و مشارکت انجمن زیست محیطی گه لای اورامان، بهره برداران محلی و با نظارت فنی کارشناسان اداره منابع طبیعی سروآباد در روستای سلین اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن های زیست محیطی گەڵا و تریفه هورامان سال گذشته به مدت پنج روز در مسیر گردشگری پیرشالیار هورامان به سمت روستاهای بلبر، سلین و ژیوار به مسافت ۱۵ کیلومتر پنج هزار اصل نهال ارغوان را غرس کره بودند، افزود: در فاز دوم این طرح پنج هزار اصل دیگر نهال ارغوان در این منطقه غرس می‌شود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه هورامان به عنوان یکی از رویشگاه های مهم ارغوان در کشور محسوب می‌شود در چند سال گذشته در اثر احداث و آبگیری سد داریان تعداد زیادی از جمعیت این گونه ارزشمند گیاهی از بین رفته لذا باز رویانی جمعیت گیاهی گونه بومی ارغوان از اهداف مهم این طرح است.

وی اضافه کرد: فراهم کردن بستر لازم برای راه اندازی کارگاه های ارغوان بافی، ایجاد اشتغال در منطقه و همچنین احیای صنعت دیرینه ارغوان بافی در هورامان، جلوگیری از فرسایش خاک و رانش شانه های خاکی جاده و حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی با تکثیر جمعیت و رویشگاه های زیستی ارغوان از دیگر اهداف اجرای این طرح بود.

مرادی افزود:‌ سال گذشته نیز طرح کاشت پنج هزار اصله نهال ارغوان در منطقه هورامان در چهاردهمین دوره جایزه بین المللی تقی ابتکار برنده جایزه ملی مرکز صلح و محیط زیست ایران شده بود و هیات داوران نشان افتخار ملی را به محفوظ ادوای نماینده انجمن های مردم نهاد هورامان اهدا کرده بود.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.