مجید پهلوانی نژاد روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: آزادسازی مسیر، رفع تصرف، ساماندهی بستر رودخانه، زدودن بندهای انحرافی غیرمجاز، انتقال نخاله‌ها به بیرون از محل، جلوگیری از استفاده غیرقانونی بستر و بسترسازی مناسب جریان آب در رودخانه تا تالاب بین المللی گاوخونی در طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود دنبال می‌شود.

 در پنج سال گذشته تاکنون ۲۱۱ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود رفع تصرف و آزادسازی شده است.

وی اظهارداشت: در طرح ساماندهی اعم از آزادسازی، رفع تصرف و جاده سازی در ۲ طرف رودخانه زاینده رود به جنبه‌های زیست محیطی به ویژه قطع حداقل تعداد درختان توجه می‌شود.

وی بدون اشاره به اعتبار موردنیاز برای جلوگیری از تصرف حریم این رودخانه مهم منطقه مرکزی ایران، خاطرنشان کرد: در کنار حفظ منابع آبی به عنوان یکی از مهم ترین داشته‌ها، حفاظت از محیط زیست را وظیفه خود می‌دانیم و در طرح ساماندهی این رودخانه مسایل زیست محیطی رعایت و همواره به آن تاکید شده است.

 مدیر دفتر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: برای مثال در جاده سازی به موازات ۲ طرف رودخانه به منظور پایش حریم و جلوگیری از تصرف‌های غیر قانونی، سعی می  شود در محل‌های پر درخت و مشجر، عرض جاده کمتر در نظر گرفته و یا مسیر جایگزین تعبیه شود.

به گفته پهلوانی نژاد از سال  ۱۳۹۵ تاکنون ۴۵ کیلومتر از حریم رودخانه آزادسازی، ۵۰ کیلومتر بستر رودخانه ساماندهی و لایروبی و  برای ۵۰ درصد از مسیر رودخانه جاده سازی شده است.

وی افزود: ایجاد مسیرهای دسترسی به رودخانه سبب می‌شود که گشت‌های ویژه بتوانند با عبور از این محل‌ها وضعیت رودخانه را رصد کنند و مانع از هر گونه برداشت غیرقانونی و یا تصرف توسط سودجویان شوند.

مدیر دفتر طرح‌های توسعه منابع آب  شرکت آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: با تاکید بر اینکه عملیات ساماندهی رودخانه امتیازی برای عموم است، تصریح کرد: همگان چه کشاورز و چه شهروندان دیگر از این اقدام سود می‌برند، زیرا آب یک موضوع همگانی و ملی به شمار می‌رود و در فعالیت‌های یاد شده خود کشاورزان بطور جدی و داوطلبانه به ما کمک کردند.

زاینده رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد. 
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است. 

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

 در پنج سال گذشته تاکنون ۲۱۱ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود رفع تصرف و آزادسازی شده است.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.