ابراهیم قادری شامگاه پنجشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رعایت بهداشت فردی، شستن مرتب دست‌ها با صابون یا استفاده از مایع ضد عفونی کننده، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن از اقدامات پیشگیرانه و ضروری در کنترل ویروس کرونا است.

وی افزود: تاکنون هیچ مورد مشکوک به کرونا (بخ جز موردی که دو هفته پیش داشتیم و نتیجه آزمایش نهایی او منفی اعلام شد) مورد دیگری در سطح استان کردستان مشاهده نشده است اما اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری با جدیت دنبال می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: با توجه به ورود این ویروس به کشور نمی‌توان از ورود آن به استان بطور قطع جلوگیری کرد اما اقدامات لازم برای پیشگیری با جدیت و حساسیت بیشتری دنبال شده و نمونه‌گیری‌ها از افرادی که علایم آن را داشته باشند، انجام خواهد شد ضمن اینکه مردم نیز خود باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و رعایت کنند.

وی یادآور شد: تمام بیمارستان‌های استان از آمادگی لازم برای خدمات رسانی به موارد احتمالی مشکوک به کرونا برخوردار هستند که در صورت شرایط بحرانی تجهیزات و امکانات لازم را برای کنترل بیماری در اختیار بیماران قرار دهند.

به گزارش ایرنا،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ۲۰ بهمن از بستری بودن یک فرد مشکوک به این بیماری خبر داد و گفته بود: خانواده این فرد نیز در قرنطینه بوده و همکاری خوبی با عوامل درمانی دارند ضمن اینکه درجه شک ابتلای این فرد به ویروس کرونا بسیار پایین است.

پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرزهای استان فعال شده با حساسیت بالای این موضوع پیگیری می‌شود و دوربین‌های حرارتی برای تقویت کنترل مسافرهای ورودی نیز در مرزها قرار بود فعال شوند تا در صورت مشاهده مورد مبتلا و مشکوک به این ویروس اقدامات به موقع و سریع را انجام دهند.

از اواسط بهمن ماه پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرزهای باشماق و سیرانبند کردستان ایجاد و تقویت شده تا در صورت مشاهده مورد مبتلا و مشکوک به این ویروس اقدامات به موقع و سریع را انجام دهند،  اگر مورد مشکوک به این بیماری در مرزهای استان شناسایی شود در صورتی که ایرانی باشد با آمبولانس به اتاق ایزوله بیمارستان‌های سنندج انتقال داده می‌شود و اگر عراقی باشد اجازه ورود به ایران به او داده نخواهد شد.

حدود ۲ ماه پیش کرونا ویروس در چین ایجاد شد و براساس بررسی دانشمندان ۹۰ درصد ژنتیک این ویروس با ویروس موجود در بدن خفاش یکسان است و به همین دلیل حدس زده می‌شود منبع آن از این حیوان باشد، چین بعد از گذشته سه هفته متوجه مبتلا شدن افرادی به این بیماری شد به همین دلیل در سطح وسیعی گسترش پیدا کرد.

این ویروس سه درصد کشندگی دارد، هر چند نسبت به بیماری عفونی سارس درصد کشندگی پایین‌تری دارد ولی واگیری آن وسیع و سریع اتفاق می‌افتد و هر فرد مبتلا می‌تواند سه تا چهار نفر را آلوده کند،  دوره نهفتگی این ویروس در بدن انسان از ۲ روز تا ۱۴ روز طول می‌کشد و همین موجب سخت‌تر کردن کار درمان می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.