اگر اکثر انتظارات اقشار مختلف مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم به کلید واژه مشترکی به نام بهبود وضعیت معیشتی در یک کلمه اقتصاد می رسیم.

تا چه میزان بهبود وضعیت اقتصادی کشور برای نمایندگان نه در شعار و تبلیغات انتخاباتی بلکه در عمل مهم است را می توان در وضعیت کنونی اقتصاد کشور و عملکرد نمایندگان دوره های پیشین جست و جو کرد از این روز بسیاری از فعالان اقتصادی در کردستان معتقدند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تاکنون مباحث اقتصادی را در اولویت قرار نداده و نتوانسته‌اند در این حوزه رضایت بخش عمل کنند.

وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر و قدیمی در سر راه تولید همواره  به عنوان یکی از دغدغه های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مطرح شده و همچنان  با آن دست به گریبان هستند.

اقتصاد ایران نیاز به قوانین توسعه‌گرایانه دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلات کشور به مسائل اقتصادی بر می گردد، اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نه تنها فعالان بخش خصوصی بلکه تمام آحاد مردم خواهان بهبود این شرایط هستند.

سید کمال حسینی با اشاره به اینکه بخش کمی از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ و جنگ اقتصادی مربوط می‌شود، افزود: قسمت زیادی از مشکلات اقتصادی کشورما ناشی از ساختار قانونی اقتصاد حاکم برآن است.

وی اضافه کرد: کشورهایی در دنیا هستند که از نظر منابع خدادادی و انسانی از ایران ضعیف تر هستند ولی با قوانین و مقررات توسعه گرایانه توانستند رشد و توسعه پیدا کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: قوانین اقتصادی کشورما در حوزه های مختلف اعم از تجارت، بیمه، بانک، مالیات در جهت رونق اقتصادی نیستند.

حسینی با اشاره به اینکه قبل و بعد از انقلاب اقتصاد ایران همواره دولتی بوده و همین باعث مشکلات عدیده ای در این بخش شده است، افزود: این بخش و قوانین موبوط به آن مستلزم جراحی اساسی است.

وی یادآور شد: نمایندگانی که تفکر و بینش اقتصادی داشته باشند می توانند در مجلس شورای اسلامی به طور ریشه ای به این حوزه بپردازند و بی شک با مسائل پوپولیستی و عوام فریبانه نمی توان مشکلات جامعه را حل کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بر انتخاب نامزدهایی که دارای تخصص، تعهد و تجربه هستند، تاکید کرد و گفت: افرادی که حتی از شرح وظایف نمایندگان مجلس اطلاع ندارند نمی توانند در صورت پیروزی در کارزار انتخابات مثمرثمر باشند.

حسینی اظهار داشت: معتقدم نامزدهای  باتجربه و مسلط به قوانین و شرح وظایف خود و دارای تفکر و نگاه اقتصادی از بهترین گزینه ها برای نماینده مجلس شورای اسلامی شدن، هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بندهای قانون بهبود فضای کسب و کار در ارتباط با به رسمیت شناختن پارلمان بخش خصوصی به عنوان مشاور فکری برای قوای سه گانه است، اضافه کرد: انتظار می رود نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به قوانینی که در مجلس تصویب می شود توجه داشته باشند و بر اجرای آن هم نظارت کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج خواستار حضور پرشور فعالان اقتصادی در پای صندوق های رای شد و گفت: همه باید تلاش کنیم افرادی را به عنوان نماینده خود در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنیم که از توان و تخصص لازم برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی جامعه برخوردار باشند.

نمایندگان قوانین موثر در تولید را طرح و تصویب کنند

مدیرخانه صنعت، معدن و تجارت کردستان به ایرنا گفت: انتظار و توقع ما از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این است که قوانینی را که در راستای توسعه و رشد و حفظ منافع تولید باشد طرح و تصویب کنند.

عبدالله کاردانی با تاکید براینکه نماینده باید بر تصویب و اجرای قوانین نظارت داشته باشد، اظهار داشت: قوانین کنونی در راستای حمایت از تولید نیست و بدون شک بالابودن نرخ بهره بانکی نیاز به اصلاح دارد.

وی با اشاره به اینکه بهبود شرایط صادرات در وضع و تصویب قوانین مدنظر نمایندگان مجلس قرار گیرد، افزود:  قوانین مربوط به بخش تولید باید به گونه‌ای باشد که امکان رقابت پذیربودن و حضور در بازار جهانی را برای تولیدات ایرانی فراهم کند.

مدیرخانه صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: در دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی نمایندگان آن گونه باید و شاید در راستای رفع موانع تولید و رشد و توسعه آن گام برنداشتند.

کاردانی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها هم چون ژاپن بهره بانکی منفی است و بدون یک ریال نرخ بهره به متقاضیان وام می‌دهند این درحالی است که برخی از بانک‌های ایران با نرخ ۴۴ درصدی تسهیلات به بخش تولید دادند و در چنین شرایطی تولید توان رشد نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان باید قوانین موثر را جایگزین قوانین دست و پاگیر حوزه تولید کنند، گفت: نظارت نمایندگان  بر اجرای قوانین ضعیف است و امیدواریم در دوره یازدهم شاهد تحول چشمگیری در این راستا باشیم.

بخش تولید نیازمند حمایت نمایندگان مردم در مجلس است

یکی از تولیدکنندگان استان هم که نخواست نامی از او برده شود، گفت: اگر بر مبنای اینکه نمایندگان در دوره های گذشته برای بخش تولید و در کل اقتصاد چه اقداماتی انجام دادند، رای بدهیم بی شک کسی از این بخش پای صندوق های رای نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی ما بدهکار بانک ها شدند و تعدادی هم توانایی ادامه کار را از دست دادند و عملا از چرخه تولید خارج شدند.

این تولیدکننده که خود تسهیلاتی از بانک برای ادامه کار خود دریافت کرده است،  افزود: در کارگاه تولیدی خود به طور مستقیم برای هشت نفر و غیرمستقیم هم برای ۱۱ نفر اشتغال ایجاد کردم و برای اینکه تعطیل نشود تسهیلاتی را از بانک دریافت کردم.

وی یادآور شد: نرخ بهره بانکی تسهیلاتی که به بخش تولید داده می‌شود در شرایط کنونی اقتصاد کشور و تحریم‌ها بسیار بالا است و امیدوارم مردم نمایندگانی را به مجلس بفرستند که به قوانین اقتصادی مسلط و خواهان بهبود تولید و رونق آن باشند.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصویب قانون رفع موانع تولید را یکی از قوانین مطلوب حوزه تولید و اقتصاد کشور دانست و گفت: با اجرای این قانون مشکل تعدادی از واحدهای تولیدی برطرف شد و توانستند به چرخه تولید بازگردند.

هیوا مرادی یادآور شد: در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور  نیاز داریم به قوانینی هم چون قانون رفع موانع تولید که انتظار می‌رود نمایندگان مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی اضافه کرد: شرکت در انتخابات وظیفه ملی است و همه ما باید در آن حضور گسترده‌ای داشته باشیم و با آگاهی فرد منتخب را راهی بهارستان کنیم.

این فعال اقتصادی افزود: متاسفانه هنوز هم خلاءهایی در معرفی نامزدهای انتخابات در جامعه ما وجود دارد و همین باعث شده افراد زیادی نتوانند فرد شایسته را راهی مجلس کنند.

همزمان با سراسر کشور ۹۵ کاندیدای تایید صلاحیت شده در پنج حوزه  انتخابیه استان کردستان تبلیغات خود را شروع کرده اند تا مردم روز جمعه دوم اسفند از میان اینها، ۶ منتخب خود را راهی بهارستان کنند.

طبق ماده ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن،  فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ ۲۴ بهمن آغاز شده و در ساعت هشت صبح یکم اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان پایان یافت.

به صورت میانگین در این استان برای هر کرسی نمایندگی ۲۱ داوطلب وجود دارد که علاوه بر برپایی متینگ‌های انتخاباتی می توانند در ۲۶۴ نقطه تعیین شده برای تبلیغات خود اقدام کنند.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.

جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همپای مردم سراسر کشور با حضور در پای صندوق‌های رای نمایندگان خود برای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.