مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان روز سه‌شنبه در آیین افتتاح این بخش گفت: بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه‌های عمومی استان در فضایی به مساحت بیش از ۳۰ متر مربع در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی راه اندازی شده است.

محمد عبدالملکی با اشاره به اینکه این بخش تنها فضای نگهداری نسخ خطی در استان است، اضافه کرد: در این بخش بیش از ۵۱۵ نسخه شامل ۵۹ نسخه خطی، ۳۲۸ چاپ سربی و ۱۲۸ کتب سنگی و بسیاری اسناد قدیمی است که در شرایطی استاندارد نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کتاب‌های این بخش اسکن شده و به صورت الکترونیک در اختیار پژوهشگران استان قرار دارد، یادآور شد: راه اندازی این بخش جهت حفظ و نگهداری از نسخ خطی و قدیمی استان و استفاده پژوهشگران از نیازهای ضروری بود که تحقق یافت است.

عبدالملکی با بیان اینکه نسخ خطی مورد نظر پس از جمع آوری، در مرکز اسناد مرمت و به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل داده شده است، افزود: آفت زدایی منابع و نحوه صحیح استفاده افراد از نسخ خطی و قدیمی امری مهم است که باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

وی نسخ قدیمی و خطی را بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه دانست و تاکید کرد: به این منظور، حفظ هویت فرهنگی، آثار ملی و فرهنگی بایستی با جدیت و ضرورت بیشتری دنبال شود چون حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی است و راه اندازی چنین بخش‌هایی نقش موثری در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به عنوان هویت جامعه دارد.

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه انتظار می رود با کمک فرهیختگان، علما و اهالی علمی نسخ قدیمی موجود در این استان شناسایی و به این بخش اهدا شود، گفت: از مردم استان دعوت می شود تا به منظور حفظ هویت فرهنگی مردمان این منطقه، نسخ خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل دهند.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارای ۸۰ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی است که از این تعداد ۵۰ باب نهادی و بقیه مشارکتی هستند که بیش از ۵۰ هزار نفر عضو اصلی این کتابخانه‌ها بوده و از خدمات استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.