مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان روز چهارشنبه در آیین افتتاح این بخش گفت: بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه های عمومی استان در فضایی به مساحت ۲۰ مترمربع از کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه راه اندازی شده است.

پریسا کرمی این بخش را تنها فضای نگهداری نسخ خطی در گیلان عنوان و اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ نسخه از نسخ خطی شامل کتب خطی ، چاپ های سربی و سنگی ، اسناد قدیمی .در این بخش و در شرایطی استاندارد  نگهداری می شود.

وی یادآور شد: راه اندازی این بخش جهت حفظ و نگهداری از نسخ خطی کتابخانه های عمومی استان از نیازهای ضروری گیلان بود که تحقق یافت.

کرمی  در ادامه با اشاره به اینکه نسخ خطی مورد نظر پس از جمع آوری ، در مرکز اسناد مرمت و به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل داده شده افزود: آفت زدایی منابع و نحوه صحیح استفاده افراد از نسخ خطی و قدیمی امری مهم است که باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

وی نسخ قدیمی و خطی را بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه دانست و افزود : به این منظور حفظ هویت فرهنگی ، آثار ملی و فرهنگی بایستی با جدیت و ضرورت بیشتری دنبال شود.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این آیین ، با تاکید بر حفظ و نگهداری صحیح نسخ و آثار فرهنگی و ملی گفت: حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی است.

یونس محمودی راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی و قدیمی در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه را کاری ارزشمند خواند و اظهار داشت : راه اندازی چنین بخش هایی نقش موثری در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به عنوان هویت جامعه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می شود تا با کمک علما و اهالی منطقه نسخ قدیمی موجود در این شهرستان شناسایی و به این بخش اهداء شود افزود: از کلیه مردم استان و شهرستان دعوت می شود تا به منظور حفظ هویت فرهنگی مردمان این منطقه ، نسخ خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه تحویل دهند.

وی یادآور شد: به علت نبود شرایط مناسب در منازل و دیگر مکان ها ، امکان نگهداری صحیح از نسخ خطی قدیمی توسط افراد وجود ندارد، ضمن آنکه راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی در این شهر شرایط مناسبی را در این خصوص فراهم ساخته است تا این میراث های فرهنگی برای بهره مندی آیندگان حفظ شود.

شهرستان آستانه اشرفیه  از وجود چهار کتابخانه در مناطق شهری آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر و روستاهای چهارده و دهنه سر سفیدرود با مساحت یکهزار و ۲۰۰ مترمربع بهره مند است.

کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه نیز با حدود ۷۰۰ مترمربع مساحت دارای حدود ۲۹ هزار و ۵۱۴ نسخه کتاب با موضوعات مختلف است.

یکهزار و ۹۴۵ نفر در کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه عضویت دارند.

این شهرستان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت بوده و در شرق استان گیلان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.