سعید عباسپور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بانه اظهار داشت: علاوه بر مصوبه دولت برای استفاده مرزنشینان از تخفیفات گمرکی و واردات کالا با دفترچه های پیله وری برای کمک به معشیت مرزنشینان، واردات ۱۰۰ قلم کالا نیز از مرزهای چهار استان اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این مصوبه مرزنشینان واردات کالا با دفترچه‌های پیله وری از مرزهای چهار استان کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان از تخفیفات گمرکی ویژه ای برخوردار شده و ماهیانه هفت میلیون ریال برای هر نفر به حساب مرزنشینان تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز وارد خواهد شد.

عباسپور گفت: هر دفترچه پیله وری چهار نفر از اعضای خانواده را تحت پوشش قرار می دهد که ماهیانه ۲۴ میلیون ریال به حساب خانوارهای مرزنشین واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام مراحل اجرای این مصوبه طی شده و از فردا این مصوبه با واردات کالا از بنادر و سپس تخلیه در بازارچه های مرزی در مرزهای چهار استان و ترخیص با کارت پیله وری اجرایی می‌شود.

مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حال حاضر به دلیل حمایت از تولید داخلی اجازه واردات برخی از کالاهای مانند لوازم برقی و خانگی را نداده‌ایم اما در مناطق مرزی به دلیل حمایت از مرزنشنیان این کالاها نیز وارد خواهند شد.

وی با اشاره به صدور هفت هزار و ۷۴۰ دفترچه پیله وری در بانه افزود: از این به بعد مرز غیر رسمی در کشور وجود ندارد مرزنشینان باید کالاهای مورد نیاز خود  را از طریق مرزهای رسمی با انجام تشریفات گمرکی وارد کنند که امیدواریم واردات کالا با دفترچه های پیله وری بر شرایط موجود منطقه تاثیر مثبت داشته باشد و کولبران از طریق مرزهای غیر رسمی اقدام به واردات کالا نکنند.

عباسپور با اشاره به اینکه واردات کالا به صورت سیستمی و شبکه ای است و به راحتی کنترل می شود، گفت: تلاش مجموعه دولت این است که کالاهای که برای مرزنشینان در نظر گرفته شده از طریق مرزهای رسمی با انجام تشریفات گمرکی وارد و از تخفیفات ویژه برخوردار شوند.

وی  با اشاره به جلسه ای که در فرمانداری شهرستان بانه با بازاریان و بخش های مختلف مرزی برگزار شد. اضافه کرد: تلاش ما این است که بتوانیم سیاست های که دولت به منظور تامین معیشت کولبران اتخاذ کرده اجرایی کنیم تا مرزنشینان بتوانند بخشی از معیشت خود را از طریق مرزها تامین و از مزایای مرزی بهره مند شوند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.