مسعود الماسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب برگزاری انتخابات بر مبنای شعار اصلی انقلاب شامل استقلال، آزادی جمهوری اسلامی با ۲ بال جمهوریت و اسلامیت است.

وی اضافه کرد: در قانون اساسی نیز به صراحت بیان شده و جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم بر مبنای گفتمان حضرت امام راحل شکل گرفت و اکنون نیز بعد بیش از چهل سال هنوز تازگی خود را از دست نداده است.

مهمترین رسالتی که امروزه بر عهد مردم و مجریان انتخابات توجه به هر ۲ بال نظام جمهوری اسلامی است که با حضور خود در انتخابات می‌توانند شکل گیری گفتمان‌های مختلف در جامعه به سرانجام برسانند.

الماسی یادآور شد: مهمترین رسالتی که امروزه بر عهد مردم و مجریان انتخابات است توجه به هر ۲ بال نظام جمهوری اسلامی است لذا با حضور خود در انتخابات می‌توانند شکل گیری گفتمان‌های مختلف در جامعه را به سرانجام برسانند.

انتخابات ابزار موردنیاز مشارکت مردم است

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه برگزاری انتخابات یکی از ابزارهای مورد نیاز برای مشارکت مردم است افزود: گاهی تصور می‌شود که هدف صرف برگزاری انتخابات است در صورتی که هدف از برگزاری آن  شکل گیری دیالوگ، به عبارتی ایجاد گفت و گو بین دیدگاه‌ها و گفتمان‌های متفاوت است.

الماسی تاکید کرد: انتخابات آخرین ابزار دمکراسی است و می‌خواهیم به وسیله این ابزار بفهمیم که دیدگاه های مختلف جامعه نسبت به یک موضوع خاص در جامعه چگونه بوده تا مردم با استفاده از آن نظر نهایی خود را به صورت رسمی و رای پنهان اعلام کنند.

دیدگاه‌های باید مختلف فرصت ارایه طرح داشته باشند

وی برگزاری انتخابات را وسیله‌ای برای هم اندیشی و تضارب آرا اعلام کرد و یادآور شد: این اتفاق موجب می‌شود در هر مساله‌ای مخرج مشترک آن به دست بیاید به عبارتی برای اینکه در کشور دیالوگ شکل بگیرید راهی وجود ندارد جز اینکه دیدگاه‌های مختلف فرصت طرح داشته باشند.

برای اینکه در کشور دیالوگ شکل بگیرید راهی وجود ندارد جز اینکه دیدگاه‌های مختلف فرصت طرح داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه افزود: در فضای انتخابات بهترین مدرسه سیاسی ملی شکل می‌گیرد تا دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در خصوص موضوعات مختلف بیان شود تا آنها در تقابل با همدیگر به یک غناعت یا اغنای درونی برای تحقق عقلانیت با تجمیع آرای مردمی دست پیدا کنیم.

مانع از یکسویه بودن انتخابات شویم

الماسی با اشاره به سخنان رییس جمهوری در همایش استانداران و فرماندار مبنی بر اینکه برای شکل‌گیری گفتمان در جامعه باید سلایق مختلف در سطح ملی و انتخابات وجود داشته باشد، اظهار داشت: وقتی گفتمان شکل گرفت عقلانیت تقویت می‌شود و به دنبال آن آموزش اجتماعی و عمومی در فضای سیاسی کشور رقم می‌خورد.

وی گفت: آموزش عمومی از دیگر اهدافی است که جوامع دموکراتیک با استفاده از انتخابات آن را دنبال می‌کنند و در صورتی که دیدگاه‌های مختلف در جامعه مطرح شود باعث اغنای تفکر عمومی می‌شود که این اغنای عمومی مخرج مشترکی از دیدگاه های مختلف برای انتخاب فرد با افرادی مختلف است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه اگر این روند در انتخابات لحاظ شود کسانی منتخب می‌شوند که انتخاب مردم بودند، افزود: در صورتی که این فضا وجود نداشته باشد انتخابات یک‌سویه رقم می‌خورد و در مراکز تصمیم گیری جنگ برنامه ها و دیدگاه ها نخواهد بود نبله جنگ پول و ثروت خواهد بود.

مر قانون در انتخابات اجرا شود

الماسی با بیان اینکه مجریان انتخابات در تمامی لایه‌های مدیریتی و سیستمی باید به مر قانون عمل کنند، یادآور شد: در استان کردستان نیز مانند سراسر کشور یک وجهه مشترک وجود دارد و این نکته همان مسئله ای است که رییس جمهور به آن اشاره کردند و به نظر می‌رسد اگر اگر فضای رقابتی ایجاد نشود مشارکت با مشکل روبرو خواهد شد.

وی گفت: اگر فضا تغییر کند دیالوگ برقرار و تفکر مختلف در خصوص مسائله متفاوت روز شکل بگیرد آن وقت مشارکت خودبه‌خود بالا خواهد رفت چراکه رشد مشارکت توام با گفت و گو و دیالوگ باعث می شود نشاط سیاسی در سطح ملی شکل بگیرد و در صورت شکل گیری نشاط سیاسی به هدف بزرگ که رشد مشارکت است می‌رسیم.

مردم خود را آماده مشارکت حداکثری کنند

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه یادآور شد: رشد مشارکت با ابزار انتخابات باعث می‌شود به نتیجه که شکل گیری مدرسه ملی است برسیم  و این مدرسه نیز جامعه را به مشروعیت سازی می رساند.

وی گفت:  هدف انتخابات رشد مشروعیت ملی و حکومت است برای رشد مشروعیت راهی جز اینکه طرح دیدگاه‌های مختلف به یک اغنای درونی و عمومی برسیم را نداریم.

مردم باید برای مشروعیت بخشیدن به نظام خود را آماده شرکت حداکثری در انتخابات کرده تا از بین نامزدهای انتخاباتی اصلح‌ترین فرد را برای حضور در مجس شورای اسلامی انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: از این رو مردم باید برای مشروعیت بخشیدن به نظام خود را آماده شرکت حداکثری در انتخابات کرده تا از بین نامزدهای انتخاباتی اصلح‌ترین فرد را برای حضور در مجس شورای اسلامی انتخاب کنند.

در مجموع ۲۸۱ داوطلب برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کردستان ثبت‌نام کردند که هیات‌ اجرایی در استان در مجموع ۲۴۶ نفر شامل (۲۲۴ نفر تایید صلاحیت و ۲۲ نفر عدم احراز صلاحیت) را به هیات نظارت بر انتخابات برای بررسی صلاحیت‌ها معرفی شده بودند؛ در این مرحله ۳۵ نفر از ادامه مراحل انصراف داده بود.

هیات نظارت از مجموع ۲۴۶ داوطلب معرفی شده هیات‌ اجرایی صلاحیت ۹۸ نفر از داوطلبان را تایید،   ۱۰۳ نفر را کرد و صلاحیت ۳۷ نفر دیگر نیز احراز نشد؛ در این مرحله نیز هشت نفر از ادامه مراحل انصراف داده بود.

اما هیات نظارت مرکزی شورای نگهبان تعداد تایید صلاحیت شدگان را به ۱۱۵ نفر رساند، به عبارتی در روند بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات استان کردستان هیات اجرایی صلاحیت ۲۲۴ نفر را تایید کرد،   هیات نظارت استان این تعداد را به ۹۸ نفر کاهش داد و هیات مرکزی نظارت نیز در آخرین مرحله بررسی صلاحیت های تایید شده را به ۱۱۵ نفر رساند.

تعداد صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان در حوزه های مختلف انتخابیه این استان شامل ۳۹ نفر در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره، ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه بانه و سقز، ۱۷ نفر در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان، ۱۷ نفر در مریوان و سروآباد و ۳۱ نفر در بیجار است.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.

شعار امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی است.

شروع به کار رسمی فرایندهای اجرایی انتخابات از تاریخ دهم آذرماه با ابلاغ دستور شروع انتخابات از سوی وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه انتخاباتی آغاز شد و تا ۱۶ آذر فرآیند ثبت نام از داوطلبان ادامه داشت.

اسامی داوطلبان تعیین صلاحیت شده ۲۲ بهمن اعلام می شود و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان‌ دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.