محمدابراهیم زارعی روز پنجشنبه در در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید سخنان رییس جمهوری در همایش استانداران و فرمانداران مبنی بر لزوم مقابله با انتخابات انتصابی و فراهم کردن شرایط حضور پرشور مردم در این همایش سیاسی اظهار داشت: اینکه از بین همه سلایق تنها یک سلیقه اجازه ورود به انتخابات داشته باشد و کسی هیچ انتقادی نکند ایده و رویه ای درست برای داشتن مجلسی مقتدر، مدیر و مدبر نیست.
وی اضافه کرد: معتقدیم که نمایندگان به عنوان وکلای مردم باید برنامه‌های دولت و تمام دستگاه‌ها و نهادها را با توجه به اهداف متعالی نظام مقدس اسلامی مورد نقد و نظر قرار دهند که این رویه تنها در مجلسی اتفاق می‌افتد که سلایق مختلف در آن خضور داشته باشند.
زارعی افزود: اگر بخواهیم با راه دادن یک گروه برای تعریف کردن از گروهی مجلس تشکیل دهیم آن نتیجه‌ای را که نظام مقدس اسلامی از یک مجلس مقتدر می‌خواهد را نمی‌توان گرفت.

اظهار نظر مبنایی قانونی برای رد صلاحیت ندارد 
رییس حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره گفت: در این حوزه از روز اولی که ستاد انتخابات تشکیل و هیات نظارت نیز به عنوان ناظر در جلسات شرکت کرد تاکید شد رای حضور سلایق مختلف در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیات‌های اجرایی و نظارت در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات نظرات خود را بر اساس استعلام مراجع چهارکانه مشخص شده در قانون انجام دهند.

زارعی افزود: هیات اجرایی طبق استعلام‌های اخذ شده تنها کسانی را که از نظر قانون انتخابات مشکل داشتند را رد صلاحیت کرد و شخصی را بر اساس یک اظهار نظر رد صلاحیت نکرد.

قانون اساسی اجازه اظهار نظر به سلایق مختلف را داده است
وی یادآور شد: رد صلاحیت بر اساس اظهار نظر مغابر با قانون اساسی است چراکه این قانون به صراحت گفته که هرکسی آزاد است اظهار نظر کند مگر اینکه مغایر با اسلام باشد.
زارعی تاکید کرد: با نگاه به لیست افراد رد صلاحیت شده از سوی دفتر هیات نظارت شورای نگهبان در می یابیم که برای برخی از آنان این اتفاق نیفتاده و احتمال می‌رود که بر اساس سلایق و اظهار نظرهایشان رد صلاحیت شده‌اند.  

روند فعلی موجب کاهش مشارکت می‌شود 
فرماندار سنندج گفت: براساس روالی که در پیش گرفته شده و با توجه به تعداد داوطلبان تایید و رد صلاحیت شده، نمی‌توان انتظار حضور چشمگیر و پرشور مردم در انتخابات را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: وقتی شما می بینید در شهر، استان و یا حوزه انتخابیه فقط گروه خاصی تایید صلاحیت شده و داوطلبان سلایق مختلف حذف شده‌اندنباید انتظار حضور حداکثری از مردم داشت.
زارعی یادآور شد: در برخی مناطق که قومی، قبیله ای و عشیره ای است تعداد افرادی که برای انتخابات مجلس شرکت کرده بودند هر کدام قادر به شرکت دادن بخشی از جامعه بودند که با حذف آنان به خودی خود مشارکت پایین خواهد آمد.
وی اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور به انتخابات پرشور با مشارکت بالا نیاز داریم و برگزاری انتخاباتی با حضور حداقلی به هیچ عنوان به نفع نظام و کشور و امنیت ملی نیست.

رییس جمهوری روز دوشنبه در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی را تبدیل انتخابات به تشریفات دانست و گفت: باید پاسدار اسلام، نظام، جمهوریت، نظر و خواست عامه مردم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد گفت:  شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم.  از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ شروع شد که با همه پرسی و رفراندوم شروع شد؛ بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود از همه پرسی شروع شده است. نظام ما روی رفراندوم است و پایه اصلی آن رفراندوم است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.