مدیر مخابرات منطقه کردستان روز دوشنبه در آیین اهدای این کتاب‌ها به کتابخانه عمومی سنندج گفت: هدف از این اقدام ترویج فرهنگ وقف کتاب و استفاده بیشتر و مفید از کتاب‌ها توسط اعضای کتابخانه‌های عمومی است.

آزاد حکمت اظهارداشت: اهدای کتاب‌های کتابخانه‌های شخصی باعث رهایی کتاب‌ها از حبس خانگی و قرار گرفتن در مخازن کتابخانه‌های عمومی و استفاده مکرر توسط اعضا و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های اهدا شده در موضوعات مختلف ادبیات، تاریخ، جغرافیا و کتاب‌های علمی و مذهبی است یادآورشد: باید تلاش شود که فرهنگ اهدای کتاب به پویشی مردمی تبدیل شود تا همه جامعه بتوانند از ظرفیت‌های کتابخانه‌های خانگی استفاده کنند.

۶ هزار نسخه کتاب به کتابخانه کردستان اهدا شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز گفت: در سال جاری ۶ هزار نسخه کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده که بیشترین تعداد کتاب‌های اهدایی مربوط به شهرستان‌هان مریوان، سنندج و قروه است.

محمد عبدالملکی با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌های اهدایی در سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ جلد بوده است، افزود: رشد چشم‌گیری در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و این کتاب‌ها بیشتر در زمینه ادبیات، کمک درسی، تاریخ و روانشناسی بوده است.  

وی در خصوص نحوه توزیع این کتاب‌ها در میان کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: لیستی از کتاب‌های اهدا شده تهیه و سپس در سامانه استعلام کتاب‌های اهدایی ثبت و بعد از صدور مجوز از بخش منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی در میان کتابخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: سالم بودن و موضوع کتاب‌های مذکور از موارد موثر در تایید آنها به شمار می‌رود آنگاه بر حسب نیاز کتابخانه‌های عمومی واقع در مناطق شهری و روستاهای استان کار توزیع انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: در حال حاضر ۷۹۲ هزار و ۸۰۲ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد و روزانه در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۲ نفر در استان یک جلد کتاب در کتابخانه ها موجود است، تاکید کرد: براساس چشم انداز ۱۴۰۴ باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم.

۸۰ کتابخانه عمومی در کردستان وجود دارد که از این تعداد ۵۰ باب نهادی و ۳۰ باب هم مشارکتی است.

در حال حاضر ۴۹ هزارو ۸۱۹ نفر در کردستان عضو فعال کتابخانه‌های عمومی واقع در شهرها و روستاهای استان هستند و به ازای هر یکصد نفر جمعیت استان ۴/۱ مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که این میزان در میانگین کشوری ۴ مترمربع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.