بهرام نصراللهی‌زاده امروز شنبه در جلسه شورای توسعه استان که به ریاست وزیر کشور برگزار شد، اظهار داشت: اعتبارات عمرانی کشور در بودجه سال ۹۸ نسبت به ۹۷، ۱۱ درصد رشد داشت و این میزان در کردستان ۳۸ درصد افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان مربوط به سه ردیف اعتبارات استان است، اضافه کرد: ۹ پروژه مشترک با استان‌های همجوار با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: هر چند اضافه کردن ردیف جدید در قانون بودجه ممنوعیت دارد اما با تلاش و پیگیری‌های انجام شده ردیف اعتبار تامین آب شرب چند شهر استان و احداث دانشکده اقتصاد و مدیریت اضافه شد.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه اعتبار پروژه راه سنندج - مریوان در بودجه سال ۹۸ به ۳۷۰ میلیارد ریال رسید و تاکنون برای اجرای آن ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، اضافه کرد: اعتبار مصوب پروژه راه کامیاران - مریوان در قانون بودجه ۹۷، ۶۰ میلیارد ریال بود که در ۹۸ به ۳۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.


افتتاح بیمارستان سقز در سفر رییس جمهور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: پروژه بیمارستان سقز هم ۱۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب در بودجه ۹۷ داشت که به ۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ رسید البته تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه تزریق شده است که این بیمارستان چهارمین بیمارستانی است که در دولت تدبیر و امید در کردستان افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از افتتاح بیمارستان سقز در سفر رئیس جمهور به کردستان خبر داد و گفت: با افتتاح این بیمارستان، سرانه تخت بیمارستانی در کردستان  ۱/ ا درصد از میانگین کشوری بالاتر می‌رود.

نصرالهی زاده با بیان اینکه سال ۹۲ تنها ۳۶ درصد راه‌های روستایی استان آسفالته بود که تا پایان امسال این میزان به ۵۰ درصد می‌رسد و افزود: ۲۰۰ میلیارد ریال یارانه به بخش تولید کردستان اختصاص یافت که ۱۰۰ میلیارد ریال آن به بخش صنعت اعطا شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه به ۹۷ واحد صنعتی استان ۶۵ میلیارد ریال یارانه پرداخت شده است،  گفت: ۴۷۰ واحد بخش کشاورزی در این استان هم ۵۹۰ میلیارد ریال یارانه هشت درصدی دریافت کردند.

رئیس اتاق بازگرانی صنایع معادن و کشاورزی سنندج نیز در این جلسه گفت: امروز رکود و تورم گریبانگیر تولید و قوانین دست پا گیر نیز فضای کسب و کار را بویژه در این استان دچار مشکل کرده است.

سید کمال حسینی افزود:  کردستان به عنوان استانی مرزی یکی از مناطق محروم کشور است و نیاز دارد تا از ظرفیت های مرزی آن استفاده بهتری شود به طور مثال نیاز داریم بخشی از در آمدهایی مرزی این استان از جمله عوارض تردد ترانزیت کالاها به خود آن باز گردد.

وی اظهار داشت: همچنین بازگشایی مرزهای سیف سقز و سیرانبند بانه از دیگر مطالبات مردم و فعالان اقتصادی و مسئولان این استان برای انجام و تکمیل فرآیند تجارت بین المللی در این استان است.

نماینده فعالان اقتصادی شهرستان بانه نیز در این جلسه گفت: در اثر نوسانات ارزی حدود هفت هزار واحد تجاری این شهرستان تعطیل و ۲۰ هزار فعال مرزی نیز بیکار شدند که لازم است اقدامی عاجل در خصوص ساماندهی مرز سیرانبند بانه و روتق اقتصادی در مرز انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.