نرخ بیکاری و سهم اشتغال در اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست و جدیدترین آمار منتشر شده در این زمینه، گویای کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان از جمله اصفهان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) و نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیت در سن کار، نسبت اشتغال می باشد.

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان اصفهان را ۱۰.۷ درصد اعلام کرد که در مقایسه با بهار سال ۹۷ حدود ۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این نرخ در میانگین کشوری نیز ۱۰.۸ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش یافت.

آمارها بیانگر این است که بهار امسال از میان ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار نفر جمعیت فعال در کشور، ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار نفر بیکار بودند. سهم مردان از جامعه بیکار ۲ میلیون و ۲۴ هزار و سهم زنان ۹۳۳ هزار نفر بود.

استان همدان با ۶.۱ درصد و چهار محال و بختیاری با ۱۶.۷ درصد به ترتیب کمترین و بیشترین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص دادند. نرخ بیکاری تهران ۱۰.۷ درصد بود.

به گفته معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، با وجود تعدیل نیروهایی که در استان رخ داد، نرخ بیکاری از ۱۴.۱ درصد به ۱۰.۷ درصد در سه ماه نخست امسال رسید.

سید حسن قاضی عسگر با تاکید بر اینکه بیکاری بزرگترین مشکل اصفهان است، اظهار امیدواری کرد که این نرخ تک رقمی شود و به پنج درصد برسد.

ارائه این آمار با توجه به اتفاق هایی که سال گذشته در اقتصاد کشور از جمله با افزایش نرخ ارز و تحریم های ظالمانه افتاد، برای بسیاری از مردم این سوال را ایجاد کرد که چگونه در این شرایط سخت، نرخ بیکاری کاهش یافت هرچند برخی کارشناسان و مسئولان توضیحاتی برای آن ارائه کردند.

تاثیرگذاری بخش کشاورزی و صنعت

 بر اساس گزارش شاخص ها و نماگرهای اقتصادی اصفهان در بهار ۹۸ که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منتشر شد، سهم شاغلان در بخش کشاورزی ۱۱.۱ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش دارد.

همچنین سهم شاغلان در بخش صنعت استان اصفهان در بهار امسال ۴۲.۲ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش نشان می دهد از طرفی سهم شاغلان در بخش خدمات استان ۴۶.۶ درصد می باشد که نسبت به سه ماه نخست پارسال ۲.۹ درصد کاهش یافت.

بررسی این آمار نشان می دهد که در سه ماه نخست امسال سهم شاغلان در بخش کشاورزی و صنعت استان اصفهان افزایش یافته است که کارشناسان و مسئولان، دلایل مختلفی را برای آن عنوان کردند.

به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان، برخی از صنایع داخلی کشور و استان در یک سال اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه، نسبت به گذشته بیشتر فعال شدند و با وجود همه فشارهای اقتصادی، می توانند صادرات خود را به ویژه از طریق بازارچه های مرزی انجام دهند.

رضا چینی با بیان اینکه به نظر می آید وضعیت این صنایع رو به بهبودی است، افزود: این موضوع بیشتر برای صنایعی اتفاق افتاد که محصولات آنها در شرایط موجود قابل صادر کردن است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که کدام صنایع بیشتر مشمول این وضعیت هستند، توضیح داد: به نظر می آید وضعیت بهتری برای صنایع نساجی و فرش ایجاد شده است.

چینی ادامه داد : خانه صنعت و معدن اصفهان در راستای فعالیت خود به کنترل آمار واحدهای تولیدی استان نیز می پردازد و با بررسی مصرف برق کارخانه های صنعتی در ۶ ماه دوم پارسال مشخص شد که این مصرف بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت که با نگاهی به شاخه های مختلف صنایع، متوجه شدیم که نساجی و فرش وضعیت بهتری دارند.

وی با اشاره به اینکه جاری شدن رودخانه زاینده رود در بهار امسال در رونق بخش کشاورزی تاثیر داشت، خاطرنشان کرد: از طرفی نرخ ارز برای محصولات کشاورزی در بازار داخل نیز حائز اهمیت است و افزایش قیمت این محصولات، تاثیر مثبتی در اشتغال داشت.

چینی با اشاره به برخی مشکلات در بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنعت ساختمان سازی، تصریح کرد: نا بسامانی های مختلفی نیز در این مدت در اقتصاد کشور و استان داشتیم از جمله در بخش صادرات که لازم است برای رفع آنها شرکت های مدیریت صادرات معتمد تقویت شوند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان نیز با اشاره به نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در این خطه گفت: نرخ بیکاری در بهار امسال به ۱۰.۷ درصد رسید در حالی که بهار سال گذشته ۱۳.۳ درصد بود.

محمد رضا لعلی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان اصفهان نیز از ۴۱.۹ در بهار سال گذشته به ۴۲.۴ درصد در سه ماه نخست امسال و نسبت اشتغال از ۳۶.۳ درصد به ۳۷.۸ درصد رسید.

نرخ مشارکت اقتصادی عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ۱۰ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار. 
لعلی اظهار داشت: مسائلی مانند جاری بودن رودخانه زاینده رود، افزایش کشت و کار به ویژه در شرق اصفهان و رونق گرفتن برخی واحدهای تولیدی و صادرات آنها در کاهش نرخ بیکاری نقش دارد.

وی با اشاره به بارش های خوبی بهار امسال در کشور و سرشاخه های زاینده رود، توضیح داد: این امر باعث جاری ماندن زاینده رود و فعال شدن کامل بخش کشاورزی شرق اصفهان شد.

لعلی با بیان اینکه بسیاری از خانوارهای شرق اصفهان در چند سال گذشته به دلیل خشکی زاینده رود دچار بیکاری فصلی شدند و اشتغال ناقص داشتند، اضافه کرد: با جاری ماندن زاینده رود، بخشی از کشاورزی استان، منتفع شد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را در بر می گیرد، ادامه داد: شرق اصفهان منطقه ای وسیع از کشاورزی استان را در اختیار دارد و بدون شک فعال شدن کشاورزی آن تاثیر بسزایی در آمار اشتغال دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان گفت: صنایعی که وابستگی زیادی به مواد اولیه وارداتی دارند در یک سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم های ظالمانه با مشکلات بسیاری مواجه شدند اما از طرفی وضعیت صنایعی که چندان به این مواد متکی نیستند، مطلوب است.

وی با اشاره به افزایش قیمت انواع محصولات مانند انواع لبنیات، اضافه کرد: حتی اگر موادی مانند نهاده های دامی افزایش قیمت داشته باشند همچنان فعالیت این صنایع با توجه به افزایش قیمت محصولات نهایی، توجیه پذیر است.

به گفته وی، برخی صنایع که در گذشته دچار رکود اقتصادی بودند به دلیل شوک اقتصادی ناشی از افزایش قیمت دلار وارد چرخه تولید شدند و صادرات آنها به ویژه به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان توجیه پیدا کرد .

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان  در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره عوامل موثر بر کاهش نرخ بیکاری، مواردی را اعلام کرد.

سید کمال الدین میرهادی از جمله این دلایل را افزایش قابل توجه نزولات آسمانی و تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی، رقابت پذیری کالاهای تولید داخل برای صادرات به بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای از نظر کیفیت و قیمت تمام شده و رشد ۵۰ درصدی سرمایه گذاری در واحدهای ایجادی و توسعه ای بخش صنعت در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ عنوان کرد.

رونق فضای کسب و کار در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات با توجه به عدم توجیه اقتصادی واردات کالاهای مصرفی، اجرای طرح کارورزی، مهارت آموزی و مشوق بیمه ای و ابلاغ و تامین مالی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی در قالب برنامه اشتغال فراگیر و اعتبارات اشتغال روستایی نیز از دیگر مواردی بود که مدیر کارآفرینی و اشتغال اصفهان به آنها اشاره کرد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون جمعیت دارد و با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی، یکی از صنعتی ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. مسائلی مانند بالا بودن نرخ مهاجرت به این خطه، رکود اقتصادی برخی واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته و کاهش کشت و کار کشاورزی به دلیل خشکسالی از جمله دلایل نرخ بیکاری در این استان عنوان شده است.

نرخ بیکاری در بین مردان این استان در سه ماه نخست امسال ۸.۲ درصد، در بین زنان ۱۹.۷ درصد، در مناطق شهری ۱۱.۴ درصد، در مناطق روستایی ۵.۵ درصد و در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۴.۹ درصد و در سال گذشته ۱۳.۷ درصد بود.

۳۰۱۱/۶۰۲۶/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.