علی شهریارپور روز شنبه در همایش تبیین و کاربست اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این استان ۹۴۷ هزار و ۷۶۳ نفر جمعیت داشت، که ۶۴ درصد در شهرها و بقیه در جوامع روستایی سکونت دارند.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری هم‌اینک دارای ۵۷۵ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت است.

شهریارپور تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زیرساخت‌های رفاهی اقتصادی کشور و چهارمحال و بختیاری توجه ویژه‌ای شد.

وی یادآور شد: روستاهای چهارمحال و بختیاری در ۴۰ سال گذشته در شاخص‌های آب، برق، گاز، تلفن، پوشش برنامه‌های صدا و سیما و دیگر سرانه‌های توسعه به وضعیت مطلوبی رسیده‌اند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خدمات‌رسانی و ایجاد زیرساخت‌های روستاها باید در کنار توجه به نیازها و توانایی‌های بالقوه روستایی صورت گیرد.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری با بهره‌مندی از منابع و ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی، بناهای تاریخی مذهبی و گردشگری، جاذبه‌های شهری و روستایی، ورزش‌های هیجانی و تفرجگاه‌های دیدنی از برای توسعه طرح‌های روستایی عشایری به شمار می‌رود.

شهریارپور تاکید کرد: در همین راستا توجه به صنایع دانش‌بنیان، تبدیل و تکمیلی و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های خدماتی مورد توجه جدی قرار دارد.

وی افزود: البته تغییر نگاه‌ها از خدماتی به استفاده مطلوب از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستایی عشایری ضروری است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با توجه به محدودیت و کمبود اعتبارات دولتی فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی از منابع بخش خصوصی و غیردولتی مورد توجه تمامی مسئولان و تصمیم‌گیران باشد.

وی یادآور شد: هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان برای ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات به روستاها می‌تواند در بهبود وضعیت روستاهای کشور و چهارمحال و بختیاری نقش‌آفرینی کند.

شهریارپور اظهار داشت: افزایش نرخ فعالیت، ایجاد فرصت‌های شغلی، رونق کسب و کار، کارآفرینی، توسعه گشدری و کاهش نرخ تورم از مهمترین دستاوردهای توجه به مناطق روستایی عشایری است.

وی، با اشاره به تهیه و تدوین اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای چهارمحال و بختیاری گفت: پایداری در اقتصاد روستاها و اثرگذاری لازم آن بر روی تمامی بخش‌ها از اهداف این سند است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در این سند به نقش جوامع روستایی بعنوان تولیدکنندگان و منابع ارزشمند اقتصادی، غذایی، کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی توجه شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای روستاهای چهارمحال و بختیاری در تولید ناخالص داخلی افزود: هم‌اینک ۳۰ درصد تولید ناخالص کشور به دست روستائیان محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، قرار بود اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای ۳۶۵ روستای چهارمحال و بختیاری در مدت ۵ سال تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و ارائه شود.

این در حالی است که این سند ۲.۵ سال زودتر و برای ۳۷۵ روستا در شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری تهیه شد.

چهارمحال و بختیاری نخستین استانی است که اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی خود را تهیه، تدوین و ارائه کرد.

این همایش با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری چهارمحال و بختیاری و دستگاه های مختلف به منظور بررسی طرحهای اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.